سفارش تبلیغ
صبا ویژن
در تنگنا و سختی، دوستیِ درست، آشکارمی شود . [امام علی علیه السلام]
الله اکبر، خامنه‌ای رهبر
 
 RSS |خانه |ارتباط با من| درباره من|پارسی بلاگ
»» کلیپ «روحانی» کپی کلیپ «اوباما» بود! + عکس

به گزارش گروه فضای مجازی «خبرگزاری دانشجو»، همه ما به‌عنوان کسانی که شکر خدا در دوره «روحانی مچکریم» زندگی می‌کنیم، باید از مسئولان «مچکر» باشیم. علتش هم این است که وقتی عیبجویی از دولت یازدهم شده باشد خوارک یک مشت آدم افراطی، ممکن است تلاش‌های دولت «تدبیر و امید» به چشم کسی نیاید. در این بین بعضی معتقدند که هر جا شعار «روحانی ‌مچکریم» را بشود شنید، یقیناً حال و احوال همه برمی‌گردد سرجایش.
 
البته اقلیت خشونت‌طلب که فقط «چهل و نه و سه دهم درصد» هستند، ممکن است خوششان نیاید از این مطلب اما مهم نیست. مهم این است که «اکثریت پنجاه ممیز هفت‌دهم درصدی»، کلی کیف کردند از دیدن یک کلیپ خیلی خیلی خوب.
 
کدام کلیپ؟ همین دیروز پریروز بود که یک کلیپ از یک کارگردان خیلی خیلی مشهور و خیلی خیلی کار درست منتشر شد. موضوعش هم این بود که جناب روحانی چقدر خوب است (بر منکرش لعنت) هوا چقدر خوب است (حتی دودهای تهران هم دیگر بد نیست) اصلاً من چقدر خوبم! این کلیپ هم هیچ ربطی به کلیپ تبلیغاتی اوباما ندارد... راستی گفتید اوباما یاد این چماق به دست هایی افتادم که شعار «مرگ بر آمریکا» سردادند تا از صهیونیست‌ها حمایت کنند و توافق هسته‌ای صورت نگیرد، اما شکر خدا جناب اوباما گول آنها را نخورد و آمد گول دولت یازدهم را خورد و این دولت هم سر جناب پرزیدنت شیره مالید و فریبش داد و اغفالش کرد و با وی توافقنامه نوشت، آن هم یک توافقنامه‌ای از نوع هسته‌ای.
 
در هر صورت، بی‌ربط یا با ربط، جایزه ویژه اسکار امسال توسط دستان مبارک سازنده محترم فیلم «آرگو» باید تقدیم بشود به کارگردان خیلی کاردرست کلیپ «روحانی مچکریم» بخاطر یک کپی بی‌نقص از کلیپ تبلیغاتی پرزیدنت اوباما.
 
توضیح
 
شباهت موجود میان کلیپ سال 2008 اوباما با کلیپ سال 1392 رئیس جمهور محترم خودمان، خیلی هم خوب است کی گفته بد است؟ اصلاً این همانا اصل تفاهم فرهنگی است! تازه با این همه ویژگی‌های خوب:
 
الف- تبدیل دخترکان خوش حجاب! به دخترکان چادری که بیایند جلو دوربین و ...
 
ب- تشویق و تبلیغ و ترغیب موضوع تک‌خوانی یا همان خوانندگی خانم‌ها با کمک تصویر (و نه صوت) آن هم در شرایطی که لابد از نظر جناب کارگردان، این امر حلال است و البته وزیر محترم ارشاد در همین زمینه یکسری فرمایشاتی فرموده بودند!
 
ب- خوانده شدن قرآن وسط موسیقی
 
ج- استفاده از انواع سازهای موسیقی که باعث می‌شود آدم هوس حرکات خاصی به سرش بزند.
 
 
کلیپ تبلیغاتی اوباما با گیتار

 

 

 

 

 

کلیپ 100 روزگی دولت یازدهم  و گیتار!

 

 

 

 

 

 

 

خوانندگی خانم‌ها در کلیپ 100روزگی دولت یازدهم



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » فضول نامه ( پنج شنبه 92/9/7 :: ساعت 2:2 عصر )
»» حضرتی: چرا رسانه ملی فتنه 88 را دوباره سر زبانها انداخت! / احدیا

به گزارش خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» از مشهد، الیاس حضرتی، مدیرمسئول روزنامه اعتماد شب گذشته در مناظره‌ای با عنوان «آینده جریانات سیاسی» در دانشکده اقتصاد دانشگاه فردوسی بیان داشت: امروز اصلاح طلبان و اصولگرایان معتقدند دورانی که قبل از انتخابات پشت سر گذاشتیم، دوران مطلوبی نبود.

 

وی با بیان اینکه چنانچه ملتی رشید شوند و از سختی به صبر، هدف، ایمان و اعتدال برسند، به دستاوردی بزرگ رسیده‌اند، تصریح کرد: دوران بعد از انتخابات را می‌توان یک روند تکاملی در انقلاب دانست.

 

نماینده سابق مجلس با اشاره به اینکه قبل از انتخابات یاس و ناامیدی بر کشور حاکم بود، گفت: من در طول 34 سال گذشته همیشه در صحنه بودم چه در زمان جنگ و چه در دوران سیاسی که در صحنه حاضر بودم، کمتر چنین شور، نشاط و امیدی را در کشور مشاهده کرده‌ام.

 

حضرتی ادامه داد: بسیاری تصور می‌کردند ملت و دانشجویان در صحنه انتخابات گذشته شرکت نخواهند کرد و یا اینکه کم رنگ حاضر خواهند شد؛ اما مشاهده کردید که آنان به دلیل دفاع از انقلاب و در جهت جامه عمل پوشاندن به اهدافشان در انتخابات با قدرت شرکت کردند.

 

وی با اشاره به فرمایش رهبری مبنی بر اینکه در انتخابات شرکت کنید حتی چنانچه نظام را قبول ندارید، تصریح کرد: همین سخن مقام معظم رهبری باعث شد افرادی که تا کنون در انتخابات شرکت نمی‌کردند، در این انتخابات به صحنه بیایند و رای دهند.

 

با وجود نامهربانی‌هایی که به اصلاح طلبان شد؛ اما آن‌ها در انتخابات پیروز شدند

 

مدیر مسئول روزنامه اعتماد تاکید کرد: با وجود نامهربانی‌هایی که به اصلاح طلبان شد و حتی به خاتمی هم اتهام جاسوسی زدند؛ اما مشاهده می‌کنید که وارد صحنه و در نهایت پیروز شدند.

 

 نماینده سابق مجلس گفت: روحانی گفت چنانچه روزی اصلاح طلبان آمدند و طیف مقابل را کنار زدند و یا اصولگرایان آمدند و طیف رقیب را کنار گذاشتند؛ اما در این دولت این اتفاق نخواهد افتاد؛ بلکه فرا جناحی عمل خواهیم کرد و همین عامل بود که یک دلی و همراهی را بین سران قوا ایجاد کرد.

 

در انتخابات آینده مجلس اصلاح طلبان با اتفاق نظرکامل شرکت خواهند کرد

 

سردبیر روزنامه خراسان در ادامه این مناظره تصریح کرد: طیف بندی داخل هر جریان سیاسی، ماجرای تعیین صلاحیت‌ها، آرایش سیاسی رقیب، جایگاه دولت در افکار عمومی و انتخابات در شهرستان‌ها از جمله عواملی است که در جریان انتخابات مجلس تاثیر گذار خواهد بود.

 

سعید احدیان با بیان اینکه در حوزه طیف بندی دو بخش می‌توان تعریف کرد، ادامه داد: اصولگرایان به دو دسته واقع‌گرا و آرمان‌گرا تقسیم می‌شوند که جبهه پایداری بیشتر در دسته آرمان‌گراها هستند و مابقی اصولگرایان واقع گرا محسوب می شوند.

 

وی افزود: آرمان‌گراها در انتخاباتی گذشته نشان دادند که ائتلاف ناپذیرند و عواملی مانند شکست در انتخابات و بیانات رهبری در بین دانشجویان باعث خواهد شد در مبانی خود تغییراتی انجام دهند.

 

سردبیر روزنامه خراسان با اشاره به اینکه اصلاحات نیز به دو گروه واقع‌گرا و آرمان‌گرا تقسیم می‌شوند، تصریح کرد: اصلاحات آرمان‌گرا نزدیک به جریان هاشمی رفسنجانی بوده و کسانی هستند که دغدغه اصلی آنان متناسب با همان چیزی است که اصلاحات به دلیل آن بوجود آمد.

 

احدیان با اشاره به اینکه این جریان محور خود را خاتمی می‌دانند، گفت: دغدغه این گروه توسعه سیاسی و اصلاحات دورن نظام است.

 

وی با اشاره به اینکه اصلاح طلبان واقع‌گرا متمایل به کارگزاران هستند، خاطرنشان کرد: حوادث 88 و پیروزی احمدی‌نژاد در انتخابات این دو طیف را به یکدیگر نزدیک کرد.

 

سردبیر روزنامه خراسان با اشاره به اینکه چنانچه در عرصه تایید صلاحیت‌ها؛ اصلاح طلبان امکان رقابت داشته باشند، کاملا با اتفاق نظر و اجماع در انتخابات شرکت خواهند کرد، بیان داشت: اصولگرایان نیز با توجه به آرایش اصلاح طلبان به نوعی اجماع می‎رسند؛ اما بعضی از اصولگرایان به صورت مستقل هم شرکت می‌کنند.

 

چرا صدا و سیما باری دیگر داستان فتنه 88 را بر سر زبان انداخت؟

 

مدیر مسئول روزنامه اعتماد با اشاره به اینکه بعد از انتخابات شاهد نشاط و دلبستگی در جامعه بودیم، تصریح کرد: اما در این یک ماهه شاهد مسائلی بودیم که استارت آن در صدا و سیما و برنامه 20:30 زده شد که پشت سر هم در خصوص فتنه 88 سخن می‌گفتند حال این پرسش پیش می‌آید که چرا این داستان را بر سر زبان می‌اندازند؟

 

حضرتی افزود: با توجه به اینکه بعد از انتخابات یک هم‌دلی بین مردم ایجاد و یک فضای بی‌نظیر بعد از انقلاب را شاهد بودیم، نباید این مسائل مطرح شود.

 

فضا سازی‌های پیش رو مقدمه‌ای برای انتخابات مجلس آینده

 

وی این فضا سازی‌ها را مقدمه‌ای برای انتخابات مجلس آینده دانست و تاکید کرد: جریان رقیب به این نتیجه رسید که چنانچه دیر بجنبد، انتخابات مجلس آینده از دستشان خارج خواهد شد.

 

نماینده سابق مجلس ادامه داد: این افراد که به صحرای کربلا زدند و داستان می‌سرایند، دو منظور دارند یکی فضای قبل از انتخابات 90 مجلس را مجددا حاکم کنند تا تعداد زیادی از افراد به اصطلاح میانه‌رو جرات ثبت نام در انتخابات را به خود ندهند و یا چنانچه تعدادی جرات ثبت نام داشتند، بتوانند آنان را رد صلاحیت کنند تا مجلسی مشابه مجلس پیش‌رو داشته باشیم.

 

مدیر مسئول روزنامه اعتماد ادامه داد: هدف دوم اینکه بین اصلاح طلبان و رای دهندگان انشقاق ایجاد کنند.

 

خاتمی را درون نظام می‌دانم؛ اما در فتنه 88 اشتباهات بزرگی مرتکب شد

 

احدیان در ادامه با اشاره به اینکه معتقدم زیانی که افراطیان به مملکت زدند، قابل بیان نیست، گفت: خاتمی را درون نظام می‌دانم؛ اما وی در فتنه 88 اشتباهات بزرگی مرتکب شد که امروز هم این اشتباهات شفاف نشده است؛ اما باز هم وی درون نظام است.

 

مفهوم واقعی فتنه باید مورد بحث قرار گیرد/ نباید حوادث 88 فراموش شود

 

سردبیر روزنامه خراسان تاکید کرد: معتقدم مفهوم واقعی فتنه باید مورد بحث قرار گیرد نباید حوادث 88 را به فراموشی سپرد؛ بلکه باید آن‌ها را در فضای منطقی تحلیل کرد نه اینکه به فراموشی سپرد.
 
وی با بیان اینکه یکی از دلایل سخت‌گیری شورای نگهبان در تعیین صلاحیت، نگرانی این شورا است، گفت: روحانی رئیس جمهور است و چنانچه رفتاری غیر منطقی از جانب شورای نگهبان در خصوص انتخاب کاندیداها در انتخابات مجلس آینده مشاهده کند، می‌تواند موضوع را پیگیری کند.

 

احدیان تاکید کرد: فضا به گونه‌ای است که اصلاحات می‌توانند کاندیدای حداقلی خود را داشته باشند چنانچه اشتباهات خود را در گذشته تکرار نکنند و مواضع خود را با خارج نشینان مشخص کنند می‌توانند وارد صحنه شوند.

 

بدست آوردن رای شهرستان‌ها در گرو تحول در اقتصاد کشور

 

سردبیر روزنامه خراسان در ادامه با بیان اینکه انتخابات در شهرستان‌ها فضای خود را دارد، تصریح کرد: این گونه نیست که در شهرهای بزرگ هر اتفاقی می‌افتد، در شهرستان‌ها تکرار شود.

 

وی افزود: چنانچه دولت نتواند در خصوص فضای اقتصادی موفق عمل کند، به نظر می‌رسد انتخابات مجلس در شهرستان‌ها از آن اصلاحات نخواهد بود؛ البته در تهران ممکن است اصلاحات بیشترین رای را از آن خود کنند.

 

احدیان عملکرد اصولگرایان را در این راستا مهم ارزیابی کرد و گفت: چنانچه مجلس همچنان استیضاح‌ها را دنبال کند، مردم از جریان اصولگرایان رویگردان خواهند شد؛ بنابراین رفتار اصولگرایان و عملکرد دولت در انتخابات مجلس آینده تاثیر گذار خواهد بود.

 

سردبیر روزنامه خراسان با بیان اینکه پیش بینی من مجلس اصولگرا با رایی شکننده است، خاطرنشان کرد: عدم توانایی دولت در حل مشکلات اقتصادی در این مدت کوتاه، سن بالای دولت و عدم تحرک آن و پیوند با خارج جهت حل مشکلات از جمله مواردی است که احتمال رای آوری اصولگرایان را بالا می‌برد.

 

اصلاح طلبان نسبت به اصولگرایان چند سال پیش‌روتر هستند

 

در ادامه این مناظره مدیر مسئول روزنامه اعتماد گفت: در اینکه همه گروهای سیاسی در دوران مسئولیت خود دارای اشکالاتی باشند، شکی نیست؛ اما آنچه در انتخابات مهم است، میزان میدان افراد شرکت کننده است و نه اشتباهات آنان. به طوری که هر جا شورای نگهبان با وسعت نظر وظیفه خود را انجام دهد و مشارکت مردم بیشتر باشد، اصلاح طلبان با رای بیشتری بالا خواهند آمد.

 

حضرتی با اشاره به اینکه هر دو جریان انقلابی هستند، گفت: در این میان جریان اصلاح طلب نسبت به اصولگرا در تمامی موارد جلوتر حرکت می‌کند و طیف مقابل با طی کردن چند سال تازه به اصلاح طلبان می‌رسند.

 

وی با تاکید بر اینکه معتقد نیستیم خاتمی اشتباهی مرتکب نشده است، خاطرنشان کرد: اما باید توجه داشت که خاتمی نسبت به دیگران اشتباهات کمتری مرتکب شده است.

 

گلایه حضرتی از نوع برخورد با مطبوعات

 

نماینده سابق مجلس در ادامه به نوع برخورد نسبت به مطبوعات گله کرد و افزود: چنانچه شخصی در روزنامه مرتکب خطا شد باید وی را جریمه کرد و چنانچه اصلاح نشد، آن‌وقت او را کنار گذاشت نه اینکه کل روزنامه را تعطیل کرد. آن شخصی که در چاپخانه کار می‌کند چه گناهی دارد هنگامی که مدیر یک کارخانه خلافی مرتکب می‌شود، آیا کل کارخانه تعطیل می‌شود که ما در این جا کل روزنامه را تعطیل می‌کنیم.

 

مهمترین نقطه ضعف خاتمی مرزبندی نکردن نسبت به جریان فتنه بود

 

در ادامه احدیان با اشاره به اینکه نباید اتفاقاتی که در تهران رخ می‌دهد به دیگر شهرستان‌ها سرایت داد، تصریح کرد: اینکه بگوییم هر زمان مشارکت بیشتر باشد، رای اصلاح طلبان بیشتر خواهد بود، اشتباه است و انتخابات 88 و آنچه به صندوق‌ها ریخته شد این را نشان داد.

 

وی ادامه داد: خاتمی نقاط قوت بسیاری دارد؛ اما نقاط ضعف هم دارد که مهمترین آن این است که باید تشخیص می‌داد خود را از جریان فتنه جدا کند؛ اما این مرزبندی را صورت نداد.

 

سردبیر روزنامه خراسان گفت: ما باید تصوراتمان را نسبت به واقعیت جامعه هماهنگ کنیم. آنچه انتخابات آینده مجلس را تحت تاثیر می‌گذارد، عملکرد محسوس دولت خواهد بود که به دلیل اوضاع نابسامان اقتصادی و محدود بودن زمان برای اصلاح اقتصاد و احتمالا بد عهدی طرف خارجی رای با اصولگرایان خواهد بود.

 

معدل کابینه دولت بالای 18 است

 

حضرتی با تاکید بر اینکه معدل کابینه دولت بالای 18 است، گفت: روحانی در انتخاب کابینه به خوبی عمل کرد و در ابتدا عنوان کرد که افراد افراطی از دو طیف در کابینه جایی ندارند و مشاهده می‌کنید که وزیر کشور از شخصیت‌های باسواد و اصولگرای کشور است که توسط دولت انتخاب شده است.

 

وی در خصوص افراد در حصر گفت: امید است تکلیف این افراد تا دهه فجر مشخص شود.

 

تکلیف افراد در حصر باید مشخص شود

 

مدیر مسئول روزنامه اعتماد با اشاره به اینکه من از جنبش سبز نبودم و مسئول ستاد کروبی بودم، تصریح کرد: کروبی این حق را دارد که در یک دادگاه علنی از خود دفاع کند. بلاتکلیف نگه داشتن وی معنا ندارد، باید این مسئله را حل کرد؛ اما از آن کاسبی نکرد تا کی می‌خواهیم دعوا راه بیندازیم تا کنون چه دستاوردی داشته‌ایم؟

 

حضرتی ادامه داد: این چه شرایطی است که با همه دنیا درگیر شده‌ایم، نباید با همه قهر کنیم به طور مثال زمانی که در یک آپارتمان با شخصی مشکل داریم دلیلی ندارد با تمامی افراد ساختمان قهر کنیم؛ بلکه تنها با فرد مربوطه و آن هم در صورت قانع نشدن باید قطع رابطه کرد.

 

وی در پایان گفت: کسی می‌تواند کار انجام دهد که معتقد به ولایت باشد و از تمامی امکانات بهره گیرد.

 

افراد در حصر را نمی‌توان به صورت قهرمان از حصر خارج کرد

 

سردبیر روزنامه خراسان نیز در خصوص افراد در حصر گفت: بعد از اتفاقات 88 که کسی به حصر نرفت؛ بلکه بعد از حوادث 22 بهمن ماه سال بعد از آن، حصر اتفاق افتاد.

 

احدیان در ادامه به ارائه چند پرسش پرداخت و تصریح کرد: آیا در آن شرایط مناسب بود محاکمه‌ای رخ دهد؟ آیا در صورت انجام محاکمه آشوبی از جانب جنبش سبز رخ نمی‌داد؟ آیا در صورت انجام محاکمه در زمان حال این آرامش حفظ خواهد شد؟

 

وی با تاکید بر اینکه افراد در حصر را نمی‌توان به صورت قهرمان از حصر خارج کرد، تصریح کرد: به طور طبیعی بعد از یک فضای افراطی تند امکان شکستن حصر وجود ندارد.

 

نباید صورت مسئله را پاک کرد/این ماجرا باید در فضایی معقول، مناسب و واقعی حل شود

 

سردبیر روزنامه خراسان با اشاره به اینکه باور ما بر حل مسئله است، خاطرنشان کرد: حل کردن ماجرا به این معنا نیست که صورت مسئله پاک شود؛ بلکه باید در فضایی مناسب، معقول و واقعی این مسئله حل شود.

 

احدیان ادامه داد: کسانی که عنوان می‌کنند با این جریان نبوده‌اند، باید دلیل بیاورند و کسانی هم که ادعا می‌کنند، تقلب رخ داده است باید اثبات کنند.

 

سیاست خارجی در زمان احمدی نژاد از جایگاه قوی‌تری برخوردار بود

 

وی تاکید کرد: نباید به موضوعات به صورت صفر و یکی نگاه کرد و نباید دولت احمدی نژاد را کوبید؛ زیرا صحیح نیست.

 

سردبیر روزنامه خراسان در پایان گفت: احمدی نژاد اقتصاد خوبی نداشت؛ اما در سیاست خارجی جایگاه بسیار قوی‌تری داشتیم.

 



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » فضول نامه ( پنج شنبه 92/9/7 :: ساعت 1:57 عصر )
»» نکات پرس از توافق دولایه ایران با 5+1 گزارش می دهد

نکات پرس از توافق دولایه ایران با 5+1 گزارش می دهد
آنچه به عنوان توافق نامه امضا شده ی 4 صفحه ای در ژنو به زبان انگلیسی انتشار یافت با همه ابهامات و ایراداتی که بر آن وارد است تنها، لایه بیرونی آن چیزی است که تیم ایرانی در مذاکرات با گروه 1+5 بر روی آن به توافق رسیده است
نکات پرس: دکتر حسن روحانی، رئیس جمهور در گفتگوی زنده سه شنبه شب خود با مردم که به گزارش عملکرد 100 روزه دولت اختصاص داشت، با تأیید لایه پنهان توافق نامه ژنو، از آن به عنوان «ضمیمه اجرایی» یاد کرد که این امر موجب حیرت کارشناسان روابط بین الملل گردیده است.
از بامداد یکشنبه که محمد جواد ظریف، رئیس دستگاه دیپلماسی کشور خبر از توافقی بزرگ با گروه 1+5 داد تا امروز، نقدها و نکته سنجی های قابل تأملی بر آنچه به امضا رسیده است در رسانه ها انتشار یافته اما از همه مهمتر زمزمه هایی بود که از گوشه و کنار به گوش می رسید مبنی بر اینکه گویا توافق ژنو یک توافق دولایه بوده و ابعادی وسیع تر از آنچه به عنوان متن توافق نامه منتشر شده وجود دارد!

لایه درونی و واقعی توافق 

آنچه به عنوان توافق نامه امضا شده ی 4 صفحه ای در ژنو به زبان انگلیسی انتشار یافت با همه ابهامات و ایراداتی که بر آن وارد است تنها، لایه بیرونی آن چیزی است که تیم ایرانی در مذاکرات با گروه 1+5 بر روی آن به توافق رسیده است و می توان اینگونه بیان کرد که بیشتر، مصرف داخلی در ایران برای توجیه مسئولین و افکار عومی مردم دارد و آنچه در همان روز یکشنبه و پیش از آنکه ترجمه فارسی توافق 4 صفحه ای منتشر شود، به عنوان بیانیه 1+5 در اختیار رسانه ها قرار گرفت، لایه درونی و واقعی توافق صورت گرفته می باشد.

بیانیه 1+5 که بعدا تحت عنوان «Fact Sheet» بر روی خروجی سایت رسمی کاخ سفید نیز نقش بست و دکتر روحانی بر وجود آن به عنوان ضمیمه اجرایی مُهر تأیید گذاشت و البته گویا قرار بوده است به صورت پنهان و بی سر و صدا نیز به اجرا رسیده و به صورت عمومی منتشر نشود، حقیقت تلخی در آن نهفته که می توان از آن به لایه پنهان و البته واقعی تر توافق تعبیر کرد؛ واقعیتی که در بیانیه رسمی 1+5 مبنای عمل در شش ماه پیش رو اعلام گردیده و تبعات ناخوشایند و خسارت باری را برای ملت ایران به دنبال خواهد داشت؛ امری که افکار عمومی را با این پرسش بزرگ مواجه می کند که آیا این همان چیزی بود که ما به دنبالش بودیم و برای آن سال ها مقاومت کرده، هزینه دادیم و سنگین ترین تحریم های تاریخ بشر را تحمل کردیم؟! آیا این ضمیمه اجرایی منافع کوتاه مدت و دراز مدت ما را تأمین می کند؟! این توافق که با این ویژگی ها، خیلی پیش از اینها می توانست صورت گیرد چه دستاوردی برای ما دارد که آن را پیروزی بزرگ تبلیغ می کنید؟

فریب قرن

اگر همانگونه که رئیس جمهور محترم به آن اذعان داشته اند و گروه 1+5 بر آن تأکید کرده است، این ضمیمه اجرایی با این ویژگی های غیرقابل قبول مبنای عمل قرار گیرد، می توان از آن به فریب قرن یاد کرد که تقریبا همه چیز را از ما می گیرد و در قیاس با آن البته تقریبا هیچ چیز به دست ما نمی دهد! و اگر هم تیم ایرانی اعلام کند برخلاف آنچه رئیس جمهور محترم بیان داشته ضمیمه اجرایی را قبول ندارد که باید گفت پس عملا توافقی صورت نگرفته که شیپور پیروزی تان گوش فلک را خراشیده است چراکه 1+5 در بیانیه خود رسما این «Fact Sheet» یا آنچه دکتر روحانی آن را ضمیمه اجرایی دانسته را مبنای عمل خود در برنامه شش ماهه اعلام کرده و با ذوق زدگی آن را تفسیر و شرح لازم الاجرای توافق 4 صفحه ای دانسته است.

 ایران از داشتن چرخه کامل سوخت هسته ای

اما چند نکته را نیز نباید از نظر دور داشت؛ نخست آنکه هم جناب رئیس جمهور و هم جناب ظریف بارها اعلام کرده اند که غنی سازی در خاک ایران خط قرمز ماست که در این توافق به آن پایبند بوده ایم اما هرگز نمی گویند چه میزان غنی سازی! در حقیقت این واقعیت پنهان شده است که میزان اندکی از تأسیسات غنی سازی به کار خود ادامه خواهد داد که عملا هیچ نیازی را برآورده نمی کند و می توان گفت با عقبگردی به سال 82، ایران از داشتن چرخه کامل سوخت هسته ای و نیز غنی سازی در مقیاس صنعتی به آن اندازه ای که مورد نیاز است محروم گشته و عملا این میزان اندک نفعی به حال ما ندارد و حتی نمی تواند سوخت یک نیروگاه هسته ای 500 مگاواتی را تأمین کند.
نکته دیگری که حائز اهمیت است تأکید دکتر روحانی و دکتر ظریف بر این معناست که هیچکدام از تأسیسات هسته ای ما طبق این توافق تعطیل نمی شود اما همانند مورد قبلی به این مسئله اشاره نمی کنند که آیا این میزان از فعالیت توافق شده در تأسیسات هسته ای دردی را از ما دوا می کند؟! آیا تعطیلی نصف تأسیسات نطنز، سه چهارم تأسیسات فردو، عدم نصب سانتریفیوژهای جدید، تعلیق غنی سازی بیست درصدی و نیز تعلیق عملی توسعه و راه اندازی تأسیسات آب سنگین اراک وحتی دسترسی به اطلاعات طراحی رآکتور اراک واقعا تفاوتی با تعطیلی کامل این تأسیسات دارد؟!

تزیین کارنامه صد روزه به توافق با غرب 

البته رئیس جمهور محترم و نیز رئیس دستگاه دیپلماسی که به ایشان قول داده بودند توافق با 1+5 را به کارنامه عملکرد صد روزه دولت تدبیر و امید برسانند لازم است به این پرسش پاسخ دهند که آیا ضرورتی داشت برای آنکه کارنامه صد روزه به توافقی با غرب مزین شود تا عدم توفیق در بخش های دیگر زیر آن پوشیده داشته شود، اینچنین شتابزده توافقی دولایه حاصل گردد که ضمن تحمیل تعهدات سنگین بر ایران و خالی شدن دست آن در مراحل بعدی مذاکرات، عملا چیزی چشمگیری را جز ایجاد امید کاذب نصیب این ملت نخواهد کرد؟!
البته در این مجال از پنهان شدن پشت تقدیرهای هدفمند این چندروزه از خانواده شهدای هسته ای و بزرگنمایی غیر واقع بینانه مخالفت های رژیم صهیونیستی با توافق حاصل شده نیز می گذریم که در حقیقت انتقاد آنها از آن نیست که امتیازی شگرف به ایران داده شده بلکه انتظار این رژیم تعطیلی کامل غنی سازی در ایران بود و به همین اندک باقی مانده نیز راضی نیست...
حال با این توضیحات متن بیانیه روز یکشنبه 1+5 که مبنای واقعی عمل در این شش ماه خواهد بود و کاخ سفید نیز آن را با عنوان «Fact Sheet» منتشر کرده و جناب دکتر روحانی نیز آن را «ضمیمه اجرایی» نام نهادند یکبار دیگر با دقت بازخوانی کنید و خودتان به قضاوت بنشینید که چه تعهدات سنگینی دادیم، چه بر سر منافع ملی خود آوردیم و به اصطلاح «چه دادیم و چه گرفتیم» ...
در ادامه متن کامل آن را می خوانید:

چه دادیم و چه گرفتیم

6 کشور در ابتدای این بیانیه با بیان این‌که در مذاکرات جدی و اساسی با ایران با هدف رسیدن به یک راه حل دیپلماتیک و قابل راستی‌آزمایی که مانع دستیابی ایران به یک سلاح هسته‌یی می‌شود، شرکت داشته‌اند، آورده اند: رییس‌جمهور اوباما با صراحت گفته است که دستیابی به یک راه حل صلح‌آمیز که ایران را از رسیدن به بمب هسته‌یی بازدارد به نفع منافع ملی آمریکاست.
در متن آمده است که «امروز ایران و گروه 1+5 به مجموعه‌ای از درک‌های اولیه رسیدند که پیشرفت برنامه هسته‌یی ایران را متوقف می‌کند و آن را از نظر جنبه‌های کلیدی عقب می‌راند.
این‌ها اولین محدودیت‌های معناداری است که ایران پس از نزدیک به یک دهه در زمینه برنامه هسته‌یی‌اش پذیرفته است.»
1+5 معتقدند: گام شش ماهه اولیه شامل محدودیت‌های قابل توجه برای برنامه هسته‌یی ایران است و به مهم‌ترین نگرانی‌های ما از جمله در زمینه‌ توانایی‌های غنی‌سازی ایران، ذخایر اورانیوم غنی‌شده، تعداد و توانایی‌های سانتریفیوژهایش و توانایی ایران برای تولید پلوتونیوم در سطح تسلیحاتی با استفاده از رآکتور اراک می‌پردازد. مصالحاتی که ایران متعهد شده است به عنوان بخشی از این گام اولیه انجام دهد علاوه بر آن شفافیت بیشتر و نظارت‌های سرزده‌تر برنامه هسته‌یی‌اش را در اختیار ما قرار می‌دهد.
 
تحریم‌های محدود، موقتی، هدفمند و قابل بازگشت

مذاکره کنندگان با ایران در متن توافقنامه منتشر شده آورده اند: در گذشته این نگرانی مطرح شده بود که ایران از مذاکرات برای خرید زمان به منظور پیشبرد برنامه‌ هسته‌یی‌اش استفاده خواهد کرد. این اقدامات گام اولیه اگر با یکدیگر اتخاذ شود کمک می‌کند که ایران نتواند از پوشش مذاکرات برای تداوم پیشبرد برنامه هسته‌یی‌اش در مدتی که ما درباره‌ یک راه حل درازمدت و جامع که همه‌ نگرانی‌های جامعه بین‌المللی را برطرف می‌کند مذاکره می‌کنیم، استفاده کند. در ازای آن و به عنوان بخشی از این گام اولیه، گروه 1+5 لغو تحریم‌های محدود، موقتی، هدفمند و قابل بازگشتی را به ایران ارایه می‌ کند. ساختار این لغو تحریم‌ها طوری است که بخش اعظم رژیم تحریم‌ها از جمله ساختار تحریم‌های کلیدی نفت، بانکداری و مالی در جای خود باقی می‌ماند. گروه 1+5 به اعمال شدید این تحریم‌ها ادامه خواهد داد. اگر ایران به تعهداتش عمل نکند، ما لغو تحریم‌های محدود را لغو خواهیم کرد و تحریم‌های اضافی به ایران اعمال می‌کنیم.
گروه 1+5 و ایران علاوه بر آن درباره‌ پارامترهای کلی یک راه حل جامع که برنامه هسته‌یی ایران را در درازمدت محدود خواهد کرد، تضمین‌های قابل راستی‌آزمایی مبنی بر ماهیت منحصرا صلح‌آمیز فعالیت‌های هسته‌یی ایران به جامعه بین‌المللی ارایه خواهد کرد و اطمینان حاصل می‌کند که هرگونه تلاشی از جانب ایران برای دنبال کردن سلاح هسته‌یی بلافاصله تشخیص داده خواهد شد، گفت‌وگو کردند.
مجموعه درک‌ها علاوه بر آن شامل اذعان ایران به این است که باید به همه‌ قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل و همین‌طور مسائل گذشته و حال مربوط به برنامه هسته‌یی ایران که توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مشخص شده است بپردازد. این شامل حل سوالات مربوط به ابعاد نظامی احتمالی در برنامه هسته‌یی ایران از جمله فعالیت‌های ایران در پارچین است.
به عنوان بخشی از یک راه حل جامع، ایران علاوه بر آن کاملا به وظایفش تحت معاهده‌ منع گسترش تسلیحات هسته‌یی (ان‌پی‌تی) و وظایفش در قبال آژانس عمل کند. در زمینه‌ یک راه حل جامع، تا زمانی که همه چیز مورد توافق قرار نگیرد، توافقی حاصل نمی‌شود. به طور خلاصه این گام اولیه تا شش ماه اعتبار دارد و یک وضعیت نهایی قابل پذیرش برای آمریکا یا شرکای ما در گروه 1+5 به حساب نمی‌آید.
بر اساس بیانیه منتشر شده از سوی 1+5:
ایران متعهد شده است که غنی‌سازی بالاتر از 5 درصد را متوقف کند و ارتباطات فنی لازم برای غنی‌سازی بالای 5 درصد را برچیند.
ایران تعهد کرده است که همه‌ ذخایر اورانیوم غنی شده تا نزدیکی 20 درصد خود را پیش از به پایان رسیدن فاز اولیه به زیر 5 درصد تضعیف کند و یا به شکلی تبدیل کند که برای غنی‌سازی بیشتر مناسب نیست.
ایران متعهد شده است که پیشرفت توانایی غنی‌سازی‌اش را متوقف کند.
هیچ‌گونه سانتریفیوژ نسل بعدی برای غنی‌سازی اورانیوم نصب نکند یا از آن‌ها استفاده نکند.
تقریبا نیمی از سانتریفیوژهای نصب شده در نطنز و سه چهارم سانتریفیوژهای نصب شده در فردو را به کار نیندازد؛ طوری که نتوان از آن‌ها برای غنی‌سازی اورانیوم استفاده کرد.
تولید سانتریفیوژش را به تعدادی که برای تعویض ماشین‌های خراب شده لازم است محدود کند؛ طوری که ایران نتواند از این شش ماه برای جمع‌آوری سانتریفیوژها استفاده کند.
ایران متعهد شده است که ذخایر اورانیوم با غنای پایین 3.5 درصد خود را افزایش ندهد، طوری که میزان آن در پایان شش ماه نسبت به آن‌چه در آغاز (این مدت زمانی) داریم بیشتر نشود و هرگونه اورانیوم غنی شده‌ی 3.5 درصدی که به تازگی غنی‌سازی شده به اکسید تبدیل شود.
ایران متعهد شده است که فعالیت‌هایش در اراک را بیشتر از این پیش نبرد و پیشرفت در زمینه‌ مسیر پلوتونیوم را متوقف کند.
ایران متعهد شده است که رآکتور اراک را راه‌اندازی و سوخت‌گذاری نکند و تولید سوخت برای رآکتور اراک را متوقف کند. سوخت رآکتور اراک را بیشتر از این آزمایش نکند. هیچ‌یک از قطعات اضافی رآکتور در اراک را نصب نکند. سوخت و آب سنگین را به سایت رآکتور منتقل نکند. تاسیساتی که قابلیت بازفرآوری داشته باشد، نسازد.
ایران بدون بازفرآوری نمی‌تواند پلوتونیوم را از سوخت مصرف شده جدا کند.
شفاف‌سازی بی‌سابقه و نظارت سرزده روی برنامه هسته‌یی ایران
ایران متعهد شده است که:
دسترسی روزانه به نطنز و فردو را در اختیار بازرسان آژانس قرار دهد. این دسترسی روزانه به بازرسان اجازه می‌دهد که تصاویر دوربین‌های امنیتی را بررسی کنند تا از نظارت جامع مطمئن شوند. این دسترسی اجازه‌ شفافیت بیشتر در زمینه‌ غنی‌سازی را در این سایت‌ها می‌دهد و زمان تشخیص هرگونه خودداری از پایبندی (نسبت به تعهدات) کوتاه‌تر می‌کند.
دسترسی به تاسیسات مجموعه سانتریفیوژها را برای آژانس فراهم کند.
دسترسی به تاسیسات تولید و انبار قطعات گرداننده‌ی سانتریفیوژها را برای آژانس فراهم کند.
دسترسی به معادن و کارخانه‌های تولید اورانیوم را برای آژانس فراهم کند.
دسترسی به اطلاعات طراحی رآکتور اراک را که از مدت‌ها پیش خواستار آن بودیم فراهم کند. این اقدام، اطلاعاتی بسیار مهم را درباره‌ این رآکتور که پیش از این در دسترس قرار نداشت، ارایه می‌کند.
دسترسی بیشتری به رآکتور اراک را برای بازرسان فراهم کند.
برخی داده‌ها و اطلاعات کلیدی که در پروتکل الحاقی توافقنامه‌ پادمانی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و کد اصلاح شده‌ 1/3 به آن اشاره شده است، ارایه کند.

مکانیزم راستی‌آزمایی

از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواسته می‌شود که بسیاری از این گام‌های راستی‌آزمایی را که در راستای نقش این سازمان در زمینه‌ بازرسی‌ها در ایران است، انجام دهد. علاوه بر آن گروه 1+5 و ایران نسبت به برقراری یک کمیسیون مشترک برای همکاری با آژانس به منظور نظارت بر اجرا و حل مسائلی که ممکن است پیش آید متعهد شده‌اند.
این کمیسیون مشترک علاوه بر آن با آژانس برای تسهیل رفع نگرانی‌های حال و گذشته در زمینه‌ برنامه‌ هسته‌یی ایران از جمله گام نظامی احتمالی برنامه هسته‌یی ایران و فعالیت‌های ایران در پارچین، کار می‌کند.
لغو محدود، موقتی و قابل بازگشت تحریم‌ها
در ازای این گام‌ها، گروه 1+5 لغو تحریم‌های محدود، موقتی، هدفمند و قابل بازگشتی را ارایه می‌کند و در عین حال بخش اعظم تحریم‌های‌مان از جمله ساختار تحریم‌های نفتی، مالی و بانکداری را حفظ می‌کنیم. اگر ایران به تعهداتش عمل نکند، لغو تحریم‌ها را لغو می‌کنیم. گروه 1+5 به طور مشخص متعهد شده است که:
به مدت شش ماه، اگر ایران به تعهداتش تحت این توافق عمل کند، تا جایی که تحت سیستم‌های سیاسی‌شان امکان‌پذیر باشد تحریم‌های هسته‌یی جدیدی را اعمال نکنند.
برخی تحریم‌ها در زمینه‌ طلا و فلزات گرانبها، بخش خودروسازی ایران و صادرات پتروشمی ایران را به حالت تعلیق درآورد و احتمالا حدود 1.5 میلیارد دلار درآمد را در اختیار ایران قرار دهد.
مجوز بازرسی‌ها و تعمیرات مرتبط با ایمنی در داخل ایران را برای برخی خطوط هوایی خاص ایرانی بدهد.
اجازه دهد که خرید نفت ایران در سطح فعلی که به نحو قابل توجهی کاهش یافته است یعنی سطوحی که 60 درصد کمتر از دو سال پیش است باقی بماند.
در مدتی که ایران به تعهداتش عمل می‌کند، 4.2 میلیارد دلار از این فروش‌ها اجازه پیدا می‌کند در اقساط به ایران انتقال یابد.
اجازه دهد که 400 میلیون دلار به صورت کمک‌های تحصیلی دولتی از صندوق‌های ایرانی محدودی مستقیما به موسسات آموزشی شناخته شده در کشورهای ثالث انتقال یابد تا هزینه‌های تحصیلی دانشجویان ایرانی تسویه شود.
تعاملات انسان‌دوستانه
تعاملات انسان‌دوستانه که طبق قانون آمریکا اجازه‌ آن داده شده است را تسهیل بخشند. تعاملات انسان‌دوستانه با صراحت از تحریم‌های کنگره مستثنی قرار داده شده است تا این کانال، دسترسی به هیچ‌گونه منبع جدید درآمدی را در اختیار ایران قرار ندهد. تعاملات انسان‌دوستانه، تعاملات مربوط به خرید غذا، کالاهای کشاورزی، دارو، ابزارآلات پزشکی توسط ایران است؛ ما علاوه بر آن معاملات مربوط به هزینه‌های پزشکی را که در خارج از کشور به وجود آمده است تسهیل می‌بخشیم. ما این کانال را برای نفع‌رسانی به مردم ایران برقرار خواهیم کرد.
مدنظر قرار دادن لغو محدود تحریم‌ها
به طور کلی حدود 7 میلیارد دلار حاصل از لغو تحریم‌ها بخش کوچکی از هزینه‌هایی است که ایران در مدت زمان این فاز اولیه تحت تحریم‌هایی که در جای خود باقی خواهد ماند دریافت خواهد کرد. دسترسی به بخش اعظم دارایی‌های خارجی ایران که حدود 100 میلیارد دلار است به واسطه‌ تحریم‌ها امکان‌پذیر نیست یا محدود است.
در شش ماه آینده فروش نفت خام ایران نمی‌تواند افزایش یابد. تحریم‌های نفتی به تنهایی در مقایسه با آن‌چه ایران در یک دوره‌ شش ماهه در سال 2011 یعنی پیش از اجرایی شدن این تحریم‌ها به دست آورد، باعث از دست رفتن حدود 30 میلیارد دلار درآمد توسط ایران می‌شود که حدود 5 میلیارد دلار در ماه است. اگرچه ایران اجازه‌ دسترسی به 4.2 میلیارد دلار از درآمدهای نفتی‌اش را خواهد داشت، حدود 15 میلیارد دلار از درآمدهایش در طول این مدت به حساب‌های مسدود شده‌اش در خارج از کشور ریخته خواهد شد. به طور خلاصه ما انتظار داریم که موجودی پول ایران در حساب‌های مسدود شده‌اش در خارج از کشور تحت مفاد این توافق افزایش یابد، نه کاهش.
گروه 1+5 با تاکید بر «حفظ فشار اقتصادی به ایران و حفظ ساختار تحریم‌های‌شان» آورده‌اند: در طول فاز اولیه، ما به اعمال شدید تحریم‌های‌مان علیه ایران از جمله اتخاذ اقدامات علیه کسانی که سعی می‌کنند از تحریم‌های‌مان اجتناب کنند یا آن‌ها را دور بزنند ادامه خواهیم داد. تحریم‌هایی که روی فروش نفت خام تاثیر می‌گذارند هم‌چنان به دولت ایران فشار وارد خواهند آورد.
1+5 در توافقنامه منتشر شده مدعی شده اند: ما در همکاری با شرکای بین‌المللی‌مان فروش نفت ایران را از 2.5 میلیون بشکه در روز در اوایل سال 2012 به یک میلیون بشکه در روز در مرحله‌ کنونی رسانده‌ایم و توانایی فروش تقریبا 1.5 میلیون بشکه در روز را از ایران گرفته‌ایم. یعنی از دست رفتن بیش از 80 میلیارد دلار از اوایل سال 2012 که ایران هرگز نمی‌تواند آن را جبران کند. تحت این گام اولیه، ممنوعیت فروش نفت خام به اتحادیه اروپا در جای خود باقی خواهد ماند و فروش نفت ایران به حدود یک میلیون بشکه در روز محدود خواهد شد که موجب می‌شود ایران هر ماه 4 میلیارد دلار بیشتر را در زمینه‌ فروش نفت از دست بدهد.
تحریم‌هایی که روی صادرات کالاهای نفتی به ایران تاثیر می‌گذرارد که باعث از دست رفتن میلیاردها دلار درآمد می‌شود، در جای خود باقی خواهد ماند.
بخش اعظم حدود 100 میلیارد دلار ایران که در منابع ارزی خارجی این کشور قرار دهد طبق تحریم‌ها هم‌چنان خارج از دسترس یا محدود است.
بخش‌های مهم دیگر رژیم تحریم‌های ما در جای خود باقی می‌مانند، از جمله:
-          تحریم‌ها علیه بانک مرکزی ایران و حدود 24 بانک ایرانی مهم و موسسات مالی دیگر؛
-          تحریم‌های ثانویه، به موجب قانون تحریم‌های جامع ایران، پاسخگویی و بی‌بهره‌سازی (CISADA) و برخی قوانین دیگر، علیه بانک‌هایی که با افراد و موسسات تحریم شده توسط آمریکا تعامل تجاری دارند.
-          تحریم‌ها علیه کسانی که دامنه گسترده‌ای از دیگر خدمات مالی مانند انواع مختلف بیمه را به ایران ارائه می‌کنند؛ و دسترسی محدود شده به سیستم مالی آمریکا همه تحریم‌های مربوط به ششصد شخص و موسسه که به خاطر حمایت از برنامه هسته‌یی و موشک بالستیک ایران هدف قرار داده شدند، در جای خود باقی خواهد ماند.
-          تحریم‌ها علیه سرمایه‌گذاری‌های درازمدت و ارائه خدمات فنی به بخش انرژی ایران در جای خود باقی خواهد ماند.
-          تحریم‌ها علیه برنامه نظامی ایران در جای خود باقی خواهد ماند.
-          تحریم‌های گسترده آمریکا علیه تجارت با ایران در جای خود باقی خواهد ماند و جلوی دسترسی ایران به هرگونه تعاملی با بزرگ‌ترین اقتصاد جهان را خواهد گرفت.
-          همه تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل در جای خود باقی خواهد ماند.
-          همه تحریم‌های هدفمند ما در رابطه با حمایت ایران از تروریسم، نقش بی‌ثبات‌کننده ایران در بحران سوریه و سابقه بد حقوق بشرش در میان نگرانی‌های دیگر در جای خود باقی خواهد ماند.
یک راه‌حل جامع
در فاز اولیه شش ماهه، گروه 1+5 درباره محتوای یک راه‌حل جامع مذاکره خواهد کرد. تا اینجا خطوط پارامترهای کلی راه‌حل جامع گام‌های ملموسی را ترسیم می‌کند که به جامعه بین‌المللی اطمینان می‌دهد که فعالیت‌های هسته‌یی ایران منحصرا صلح‌آمیز خواهد بود. در رابطه با این راه‌حل جامع: هیچ‌گونه توافقی در زمینه راه‌حل جامع صورت نمی‌گیرد، تا زمانی که موافقت در زمینه همه چیز حاصل شود. در شش ماه آینده ما تشخیص خواهیم داد که آیا راه‌حلی که به ما اطمینان کافی دهد که برنامه هسته‌یی ایران صلح‌آمیز است وجود دارد یا خیر؟ اگر ایران نتواند نگرانی‌های ما را حل کند، ما آماده‌ایم که تحریم‌ها و فشار را افزایش دهیم.
نتیجه‌گیری:
به طور خلاصه این گام اولیه به نوبه خود پیشرفت بسیار زیادی است. بدون این توافقنامه مرحله‌ای ایران می‌تواند چرخش هزاران سانتریفیوژ دیگر را آغاز کند. می‌تواند سانتریفیوژهای نسل جدید را که مدت زمان فوران (اشاره به رسیدن ایران به آنچه غرب توانایی ساخت سلاح هسته‌یی می‌کند) را کوتاه‌تر می‌کند، نصب کند.
می‌تواند راکتور آب سنگین اراک را سوخت‌گذاری و راه‌اندازی کند. می‌تواند ذخایر اورانیوم 20 درصدی خود را از آستانه اورانیوم لازم برای ساخت بمب فراتر ببرد. ایران تحت شرایط درک گام اولیه هیچ یک از این موارد را نمی‌تواند انجام دهد.
علاوه بر آن بدون این رویکرد مرحله‌ای، ائتلاف تحریم‌های بین‌المللی تضعیف خواهد شد، زیرا ایران این استدلال را برای جهان مطرح خواهد کرد که درباره رسیدن به یک راه‌حل دیپلماتیک جدی بود و ما نبودیم. در آن صورت نمی‌توانستیم شرکای‌مان را در زمینه عمل مهم اعمال تحریم‌های‌مان با خود همراه کنیم. ما با این گام اولیه برنامه هسته‌یی ایران را متوقف می‌کنیم و به عقب می‌رانیم و یک گزینه مشخص را در اختیار ایران قرار می‌دهیم؛ به تعهداتش عمل کند و با حسن نیت برای رسیدن به یک توافق نهایی مذاکره کند یا کل جامعه بین‌المللی با انزوا و فشار بیشتر واکنش نشان خواهد داد.
مردم آمریکا یک راه‌حل صلح‌آمیز و پایدار را که مانع دستیابی ایران به سلاح هسته‌یی شود و رژیم منع اشاعه جهانی را تقویت کند ترجیح می‌دهند.
این راه‌حل پتانسیل تحقق این هدف را دارد. آمریکا از طریق دیپلماسی قاطع و اصولی نقش خود را برای تحقق صلح بیشتر، امنیت و همکاری در میان کشورها ایفا خواهد کرد.


نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » فضول نامه ( پنج شنبه 92/9/7 :: ساعت 1:24 عصر )
»» من که حقوق دان نیستم!

به گزارش نکات پرس وبلاگ معتکف نوشت: بعد از توافق انجام گرفته  3 آذرماه در ژنو با هر خبری که از رسانه محترم ملی و از لسان دولتمردان محترم  پخش شد با شک و تردید سری به متن اصلی توافقنامه زده تا احتمالا متوجه اشتباه خود در خواندن یا نادیده گرفتن قسمتی از آن شوم و مانند دولتمردان برخود ببالم اما متاسفانه مشکل بلاحل باقی ماند تا شب قبل با نگاهی به گزارش صد روزه -بخوانید سیاه نمایی 8 سال گذشته- رئیس جمهور محترم و جمله معروف "من حقوقدانم نه سرهنگ" بر آن شدیم از طریق این وبلاگ دست نیاز بسوی حقوقدانان محترم دراز نموده تا با تفسیر خود تناقضات ذیل را برایمان حل فرمایند:

الف) اذعان کشورها به حق هسته ای ایران:

 -آقای روحانی در مرقومه ارسالی به رهبری مینویسند: فرزندان انقلابی شما توانستند در مذاکراتی دشوار و پیچیده، حقانیت ملت ایران در فعالیت‌های هسته‌ای را در صحنه بین‌المللی اثبات کنند و گام نخست را به گونه‌ای پیش برند که حقوق هسته‌ای و حق غنی‌سازی ملت ایران مورد اذعان قدرتهای جهانی - که سالها سعی بر انکار آن داشتند - قرار گیرد.

- سوال: 1- سوالی که این روزها مکررا پرسیده می شود اینست که حقوق هسته ای و حق غنی سازی مگر درNPT قبلا آورده نشده بود که ما بدنبال اثبات آن باشیم؟

2- اگر اذعان قدرتهای جهانی(به قول رئیس جمهور محترم) برای ما مهم بود آیا اکنون این مهم رخ داده است درحالیکه صحبتهای اوباما،کری،شرمن وهیگ چیز دیگری می گوید!

3- اگر قبول این حق توسط کشورهای دیگر جهان برای ما جشن دارد آیا برای اذعان به حق فناوری و غنی سازی هسته ای در ایران و حمایت از آن توسط حدود 100 کشور در بیانیه پایانی غیر متعهدها می بایست یک هفته تعطیلی عمومی اعلام می شد؟

ب) اعتماد  کشورها:

- آقای روحانی درکنفرانس خبری همان روز فرمودند:  منطق و استدلال و مذاکرات منطقی تیم دیپلماتیک ایران در کنار صدها مذاکره سیاسی دیگر، فضای اعتماد را به وجود آورد تا مسیر اعتماد کشورهای دیگر با ایران، در جهت درست خود قرار گیرد.

- به نظر شما ارتباط این فضای اعتماد بوجود آمده ،با بیش از 10 مورد نظارت شدیدتر و موردی تر که در توافقنامه گنجانده شده چیست؟!

ج) غنی سازی همانند سابق:

آقای روحانی در کنفرانس خبری خود می فرمایند: من به ملت ایران اعلام می‌کنم که فعالیت غنی‌سازی ایران به همان صورت سابق!!!همچنان ادامه می یابد.

- بند دوم تعهدات ایران در توافقنامه: ایران اعلام می‌کند که برای این دوره 6 ماهه، اورانیوم را به سطح بالاتر از 5 درصد غنی سازی نکند!!!!

-در بند دوم پینوشت توافقنامه: در چهار آبشار سایت فردو که در حال حاضر غنی سازی اورانیوم انجام می‌دهند، از این پس غنی سازی بالای 5 درصد انجام نخواهد گرفت و ظرفیت غنی سازی افزایش نخواهد یافت!!!

- در بند 4 پینوشت توافقنامه : مطابق برنامه های ایران، تولید سانتریفیوژ در ایران در این شش ماه مخصوص به جایگزینی سانتریفیوژهای آسیب دیده خواهد بود.(به معنای توقف افزایش تعداد سانتریفوژها)

د) ایران هسته ای:

آقای روحانی درپایان کنفرانس خبری بعد از تشکر فرمودند: ما امروز می‌توانیم بگوییم که ایران جزو کشورهایی است که دارای فناوری هسته‌ای و از جمله غنی سازی است!!!

- آیا این بدین معناست کشورهایی که غنی سازی 20? انجام می دهند دارای فناوری هسته ای و غنی سازی نیستند تا روزیکه آنرا داوطلبانه تعلیق و غنی سازی را در حد 5? متوقف نمایند؟

در پایان باید گفت شاید حقیر حقوقدان نبوده اما حافظه تاریخی در این چند سال گویای یک مطلب مهم و حیاتی است که در برابر استکبار و کشورهای زیاده خواه (یا قدرتهای جهانی به قول رئیس جمهورمحترم) تنها راه نجات ادبیات و گفتار امام راحلمان و مقام معظم رهبری می باشد:

- امام خمینی: ...اگر یک غفلت بشود، مملکتتان از بین مى‏رود. غفلت نباید بکنید. غفلت‏نکردن به این است که همه قوا، هرچه فریاد دارید، سر (آمریکا) بکشید، هرچه تظاهر دارید، بر ضد آن بکنید. هر عملى داری برضد آن کنید( صحیفه امام، ج 11، ص 121)

- مقام معظم رهبری : آن تعلیق غنى سازى این فایده را براى ما داشت که معلوم شد با عقب نشینى، با تعلیق غنى سازى، با عقب افتادن کار، با تعطیل کردن بسیارى از کارها مشکل حل نمیشود؛ طرف مقابل دنبال مطلب دیگرى است؛ این را ما فهمیدیم، لذا بعد از آن شروع کردیم غنى سازى را آغاز کردن. امروز وضعیّت جمهورى اسلامى با سال 82، زمین تا آسمان فرق کرده؛ آن روز ما چانه میزدیم سرِ دو، سه سانتریفیوژ، [ در حالى که ] امروز چندین هزار سانتریفیوژ مشغول کارند.»( بیانات در ‌ (



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » فضول نامه ( پنج شنبه 92/9/7 :: ساعت 1:23 عصر )
»» رئیسجمهور آمریکا با پادشاه عربستان درباره توافق هستهای بین ایران

رئیس‌جمهور آمریکا با پادشاه عربستان درباره توافق هسته‌ای بین ایران و کشورهای 1+5 در ژنو گفت‌وگو کرد.
به گزارش نکات پرس به نقل از خبرگزاری فارس، باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا روز چهارشنبه با عبدالله بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان تماس تلفنی برقرار کرد و با وی درباره مسائل مهم منطقه، از جمله توافق هسته‌ای ژنو گفت‌وگو کرد.

بر اساس گزارش شبکه خبری العربیه، پادشاه عربستان درباره توافق هسته‌ای بین ایران و کشورهای 1+5  گفت که این توافق «در صورت وجود حسن نیت»، می‌تواند گام اولیه به سمت حل و فصل جامع مسئله هسته‌ای ایران باشد.

عبدالعزیز در این گفت‌وگوی تلفنی گفت: «هر راه حلی در این مورد باید به حذف تمامی سلاح‌های کشتار جمعی، به ویژه سلاح‌های هسته‌ای از خاورمیانه و خلیج (فارس) منجر شود.»

دولت باراک اوباما پس از توافق هسته‌ای که چند روز پیش در ژنو حاصل شد تلاش کرده به کشورهای هم‌پیمانش اطمینان خاطر بدهد توافق با ایران به ارتباطات آمریکا با آن کشورها لطمه نخواهد زد.

طبق اعلام کاخ سفید، اوباما و پادشاه عربستان توافق کردند به طور منظم درباره تلاشهای 1+5 برای حصول توافق جامع با ایران مشورت کنند.


نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » فضول نامه ( پنج شنبه 92/9/7 :: ساعت 1:22 عصر )
»» ناراحتی اسرائیل وعربستان رو مبینن،ولی خوشحالی اوبا و هیگ را نمی

باشگاه مخاطبان/علی ناییجی: مذاکرات ژنو معمای گیج کننده ایی نیست و از آن هم روشنتر جنگ زرگری مرسوم در چنین مذاکراتی است که غالبا همه سیاس های عالم با آن آشنا هستند متاسفانه تبدیل به چماق تخطئه منتقدین در داخل شد تا جرات نکنند بند بند توافق نامه را به چالش بگیرند ظریف بارها منتقدین را از همراهی با اسرائیل برحذر داشت آیا براستی ظریف از وجود این امر در دیپلماسی جهان غافل است و یا آنکه تعمدا بر این طبل می کوبد تا صدای بحق منتقدین را خاموش سازد و در هیاهوی دولتیان چون ناجی ملت تلقی شود حال آنکه در قبل و در کشاکش و همچنین بعد از مذاکره ، اسرائیل و کنکره آمریکا و عربستان و در یک دوره فرانسه نقش کاراکتر بد را بازی کردند تا بتوانند بر سد غیر قابل نفوذ ایرانیان رخنه ایی ایجاد کنند و همچنان از این حربه برای مذاکرات های بعدی جهت رسیدن به نقطه مطلوب استفاده می کنند 
کیست که نداند پایگاه اصلی غرب در خاورمیانه ، رژیم نامشروع اسرائیل است همانطور که ریز همه ی مذاکرات حضورا به اطلاع آش می رسید برخلاف اینسو که مجلس و نمایندگان نامحرم انگاشته شده بودند آنان در هنگام امضا نیز حتما در جریان بودند و رضایت آنان الزامی خوشایند ، برای غربیان بوده است و تعهد برای رسانه ایی نکردن فقط و فقط برای ایرانیان بوده که ظریف صادقانه آن را اجرا نموده چرا که دشمنان نیک می دانستند عکس العمل انقلابی ایرانیان باعث می شود از گذاشتن چنین کلاهی محروم شوند و این بزرگترین خبط عامدانه ظریف در این پیچ حساس تاریخی بوده و همان موقع وقتی از درز اخبارمذاکرات در رسانه های اسرائیلی و غربی به ایشان هشدار دادند خیلی قاطعانه آنان را حدس و گمان های ژورنالیستی دانست در حالی که امروز با انتشار مفاد توافقنامه می فهمیم که آن مطالب نزدیک به واقعیت بوده است و همین امر باعث شد که پشتوانه عظیم ملت عامدانه به کناری گذاشته شد و صحنه دست بازیگران حرفه ایی عرصه ی سیاست جهانی افتاد
مطلب بعدی سیاه نمایی عامدانه اقتصاد ایران که در تریبون های رسمی از ریاست جمهور تا وزرا و اصحاب فتنه که باعث شد که همه ی طرف های غربی ، بن بست اقتصادی را دلیل نشستن ایران بر سر میز مذاکره دانستند که دیگر صحبت های اینسویی برای اثبات غیر آنان به یک جوک شبیه شد در حالی که به واقع آنان نیاز به مذاکره داشتند ولی برایگان مسئولین ما سلاح برنده خویش را برزمین گذاشتند ولی سلاح دشمنان را تیز کردند این هم دومین خبط بزرگ که تاثیر بسیار بر نگارش متن توافقنامه داشت .
خنده دار آنجاست که مقامات دولت یازدهم و برخی از دشمنان اصولگرای احمدی نژاد در مقام رد ادعای غرب مبنی بر نشستن ایران بر سر میز مذاکره بواسطه ی تحریم ، عنوان می دارند که قدرت ایران در این دهه چنان بالا رفته که غرب ناگزیر به مذاکره شد این یعنی اذعان به همت بلند دولت های نهم و دهم بر افزایش توان ایران در همه ی عرصه هاست و حتی استدلال نشستن بر سر مذاکره را در همین اقتدار جدید می دانند که ایران دیگر هراسی به نشستن به سر میز مذاکرات با دول قدرتمند ندارد که در مصاحبه های روحانی و ظریف به کرار به آن اشاره شد
نکته بعدی عدم داشتن یک تئوری و برنامه اجرایی قوی برای برون رفت از مشکلات اقتصادی در دولت روحانی است و نیازمبرم به ارتباط با غرب برای حل بخشی از آن می باشد و همین موجب شتاب تیم مذاکره کننده ما برای اتمام مذاکره با هر توافقی شد همین تعجیلی که باعث حرکت های نابجا در سفر نیویورک هم شد همه برای آن بود تا عدم توفیق وزرای دیگر در ارئه بیلان قابل قبول در گزارش صد روزه ی وعده شده به ملت در ایام انتخابات در ذیل موفقیت ! توافق ، جبران گردد
سئوال اینست آیا بر سر منافع ملی اینچنین معادلات جناحی را روا می دارند ؟ جواب با تورقی بر تاریخ انقلاب بدست می آید زمانی که چپ ها همان اصلاح طلبان امروزی قافیه قدرت را باختند و آقای رفسنجانی در نماز جمعه اعلام داشت که مردم شما را نمی خواهند بروید در خانه هایتان بنشینید چند شبانه روز غائله وحشتناکی را در مشهد بر پا کردند و یا فتنه 88 که بزرگترین ضربه را به اقتدار نظام زد و دشمنان را دچار سرابی کرد که می توان با فشار تحریم اقتصادی روزافزون به یاری داخلیون معترض برخاست و این تحریم ها ره آورد آن خیانت بزرگ بود که ناجوانمردانه به دامن دولت احمدی نژاد چسباندند مرور بر سیگنال هایی که لیدرهای این جریان به غرب در فشار آوردن به ایران دادند فراموش نشده حتی از رابطه های دوستی با حاکمان عرب استفاده کردند تا با کم کردن رابطه ها و لابی کردن با آمریکا زمینه ساقط کردن دولت دهم را فراهم کنند آیا نمی بایست حتی در صورت محق بودن ! همچون رضایی سکوت پیشه می کردند تا دشمنان از این آب گل آلود ماهی نگیرند متاسفانه منافع ملی در همه ی این دوران ها قربانی منافع آنی جناحی شد امروز نیز زخم خورده های جریان فتنه به هرشکلی می خواهند قدرت را انحصارا بدست بیاورند و یقینا دیر نیست زمانی که روحانی و رفسنجانی را نیز از قطار پیاده کنند 
نکته دیگر اینست که اسرائیل و حامیانش می دانند که ایران بدنبال سلاح اتمی نیست چرا که برتر از آن سلاح را در چنته دارد و آن سلاح قدرتمند ولایت فقیه است که در قلوب مبارزین شیعه و سنی آتشی برمی افروزد که آرامشش را برای همیشه می سوزاند ویرانی های موشک ها را می توان آباد کرد اما ترس همیشگی از خشم مبارزین ، زندگی را به کامشان تلخ می کند و هدف اصلی شان رسیدن به نقطه صفر مطلق برای ایران است و ورود به بازی ژنو آغاز رسیدن به سکانس آخر این سناریوست و بسیار مضحک است که در جنگ زرگری اینان ، ناراحتی ظاهری اسرائیل و عربستان را جدی تلقی کنیم و منتقدین را همسو با اینان بدانیم و از اصل توافق نامه که بسیار یکسویه تنظیم شده غافل شویم و مسببان آن را بر صندلی داغ ننشانیم همین بس تعلیق غنی سازی 20درصد و همچنین بازرسی همه جانبه و سرزده آژانس را نادیده بگیریم و به مبلغ ناچیزی بچسبیم که براحتی می توانستیم از ملت شریف ایران آن را قرض بگیریم کاری که در شرایط سخت کشورها برای حفظ استقلالشان آن را به انجام می رسانند
نکته مهم که ظریف باید پاسخگو باشد اینست که چرا بندهای متن توافق نامه جامع و مانع نیست تا از تفاسیر بسیار متضاد در امان بماند و هریک از طرفین تفسیر خود را از تریبون ها اعلام دارند آیا هردو طرف می دانستند چه می کنند یا فقط غربی ها دانسته به آن تن دادند ؟
جوانان امروز با هر گرایش و دیدگاهی باید دقت خویش را در این موارد بالا ببرند و نگذارند مسئولین از منافع ملی کشورشان عدول کنند که یقینا در آینده ایی نچندان دور باید به تاریخ سلحشوری های این ملت مقاوم حساب پس بدهند و نباید گذاشت چند شب نخوابیدن را آقایان بر ما منت نهند و از آنسو ما را بدهکارکنند حال که از بی خوابی های مداوم بسیجیان و سربازان به این پست و مقام رسید ه اند باید خودشان جوابگو کردارشان باشند نه شما جوانان پاک این سرزمین که با یک شعار، صافی ضمیرتان را خرج می کنید و عاشقانه پای صندوق های آرا جمع می شوید و آرای خود را بداخل صندوق ها می ریزید


نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » فضول نامه ( پنج شنبه 92/9/7 :: ساعت 1:20 عصر )
»» طنز-ابوالفضل اقبالی:

طنز-ابوالفضل اقبالی:
اگر شما از آن دسته افرادی هستید که به هر دلیل موفق به مشاهده نمایش گزارش صدروزه دولت به مردم نشده اند توصیه می کنیم متن خلاصه این نمایش را در ادامه بخوانید.

نشست با حضور رییس جمهور و سه عدد کارچا... ببخشید! مجری آغاز گردید.

مجری1 : سلام دکتر! خوبی؟ تبریک میگم! صدروز شدا؟! خیلی جالب بود! نظر شما چیه؟

رئیس جمهور به عنوان مقدمه؛ عرض سلام و ارادتی به اباعبدالله و یاران بزرگوارش می کند و در این هنگام اشک در چشمان سه مجری حلقه می زند...

مجری2 : آقای دکتر! اقدام فوری شما در جهت سامان دادن به وضعیت گند و بحرانی کشور در این صد روز چه بود؟!

مجری1 و 3 هم با تکان دادن سر این سوال را مورد تاکید قرار می دهند...

رئیس جمهور: من قصد دارم امشب علاوه بر گزارش مختصری از عملکرد دولت صدروزه خود به مردم، یک گزارش مفصلی! هم از عملکرد دولت قبل به مردم بدهم! همانطور که می دانید دولت قبل یکی از مایه دار ترین دولت‌ها در تاریخ جهان بود! اما همین دولت بعد از هشت سال حدود هفتاد خدا میلیاردتومن! بدهی روی دست این ملت گذاشت!

مجری1 در حالی که لبش را می گزد می گوید: واااای خدای من!

مجری2 نیز سرش را به نشانه تاسف تکان داده و زیرلب می گوید: خدا به دور...!

مجری3 در حالیکه اشک شوق از یک چشم او سرازیر شده و چشم دیگر او مملو از شعف است! به دکتر می گوید: دکترجان! کلید شما در سیاست خارجه غوغا کرده است. لطفا کمی در مورد این غوغا توضیح بدهید!

رئیس جمهور: من می خواهم از شما درخواست کنم بگذارید صحبت های من در مورد ارث دولت قبل کاملا منعقد شود بعد سوالات بعدی را بپرسید. دولت قبل علاوه بر بدهی های مالی مبالغ هنگفتی نیز به عنوان تعهدات انجام نشده روی دست منتخب بیچاره مردم گذاشت. از شما میپرسم آیا این رسم جوانمردی است؟

مجری1 : به جون مادرم نه!

مجری2 : برهرچی نامره لعنت!

مجری3 : دکتر جون قوی باش قوی! اینا رو ولش کن به سوال من جواب ندادی...

رئیس جمهور: در مورد مساله هسته ای هم شما می دانید دولت قبل که تحریمها را کاغذپاره می دانست عملا در جهت وابستگی به قدرت های جهانی حرکت کرد. ما در دولت قبل فقط شعار دادیم و با دنیا دعوا کردیم اما همش هم دستمان به سوی دنیا دراز بود. اما در دولت تدبیر و امید ما سعی کردیم این روند را برعکس کنیم. الان ما نه تنها با دنیا دعوا نداریم بلکه دنیا هم ما با دعوا دارند!!

مجری1 : ها؟!

مجری2 : روحانی مچکریم!

مجری3 : آقای دکتر! از همه این مسائل که بگذریم به نظر من شما خیلی آدم خاصی هستید! نظرتون چیه؟!

رئیس جمهور: من یک عضو کوچک از این ملت بزرگ ایران هستم! داشتم می گفتم دولت قبل خیلی بی عرضه بود...

مجری1 در حالیکه نمی تواند جلوی خنده اش را بگیرد خطاب با مجری2 می گوید بحث را عوض کن!

مجری2 نیز که همین وضعیت را دارد از مجری3 کمک می طلبد!

مجری3 خطاب به دکترجون می پرسد: دکتر! شما یک جامعه خسته و بی روح را تحویل گرفتید و در عرض صدروز چنان نشاطی در آنها تزریق کردید که حال همه ملت در حال حاضر توپ توپ است. چطوری اینطوری کردید؟!!

رئیس جمهور: ببینید همانطور که گفتید دولت قبل آرامش را از جامعه گرفته بود و ما اگرچه در این صدروز کارهای زیادی انجام ندادیم اما کاملا روشن است که با حضور ما آرامش و نشاط و برکت به کشور بازگشته است! در والیبال و فوتبال ساحلی و کشتی فرنگی! قهرمانی های پی در پی کسب کردیم و...

مجری1 : پاقدم تون رو عشقه دکتر!

مجری2 : روحانی مچکریم!

مجری3 : برنامه شما در عرصه فرهنگ چه بوده که انقدر اهالی فرهنگ برای شما غش و ریسه می روند؟ واقعا شما چه موجود جذابی هستید دکتر! کاش ما قدرت داشتیم یک ذره از ابعاد شخصیتی شما رو درک می کردیم!

رئیس جمهور: ما در عرصه فرهنگ فقط کمی فضا را غیرامنیتی کردیم. ما فقط افراد ممنوع القلم را به سریع القلم و انتشارات های لغو مجوز شده را به انتشارات های خلق مجوز شده تبدیل کردیم! ما مثل دولت قبل بی فرهنگ و ضدفرهنگ نیستیم!

مجری1 : بوووس!

مجری2 : لایک!

مجری3 : به عنوان کلام آخر در وقت کمی که باقیماندهُ بفرمایی آیا سخنی مانده است؟

رئیس جمهور در حالیکه نگاهش به جایی نامعلوم خیره شده است می گوید: من سپیده را می بینم! مردم عزیز! من سپیده را می بینم! سپیده! سپیده!

مجری1 و 2 و 3 درحالیکه به اطراف خود با تعجب نگاه می کنند متوه منظور دکتر نشده و در همین حین تصویر نیز برفک می شود...!

منبع: رجا



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » فضول نامه ( پنج شنبه 92/9/7 :: ساعت 1:18 عصر )
»» در گزارش خیلی به گذشته پرداخت-تخریب دولت قبل

بنده با اطلاعات کمی که از بازار تجارت دارم می دانم مراحل ثبت سفارش تا خرید و حمل و نقل و ترخیص از گمرک مبدا و مقصد و رسیدن کالا به انبار ، پروسه ای بین 4 تا 6 ماه حداقل زمان میبرد.حال یا این کالاها در زمان دولت قبل ثبت سفارش و خریداری شده و اکنون به انبارها رسیده و یا ...
نکات پرس/ مالک اشتری: گزارش 100 روزه رئیس جمهور محترم را از شبکه یک سیما به دقت دنبال کردم و به موارد عجیبی برخوردم که توصیه می کنم در ادامه مطلب را دنبال کنید و اگر پاسخی بود حتماً استفاده می کنم:

1- اول اینکه برخلاف انتظار ،ایشان در گزارش خیلی به گذشته پرداخت-تخریب دولت قبل- و در نهایت بجای گفتن دست آوردهای فعلی مدام وعده آینده و حتی انتهای 93 را داد!
2-دکتر روحانی چندی پیش از خزانه خالی ممکلت گفته بودند و در گزارش صد روزه خود  نیز تأکید بر بدهی سنگین دولت و خالی بودن انبارهای کالاهای اساسی در آغاز به کار دولت خود داشت،اما در بخشی دیگری از مصاحبه ، معجزه دولت تدبیر و امید ظرف 3ماه برای پرکردن انبارها رونمایی شد! بنده با اطلاعات کمی از بازار تجارت می دانم،که مراحل ثبت سفارش تا خرید و حمل و نقل و ترخیص از گمرک مبدا و مقصد و رسیدن کالا به انبار ، پروسه ای بین 4 تا 6 ماه حداقل زمان میبرد.حال یا این کالاها در زمان دولت قبل ثبت سفارش و خریداری شده و اکنون به انبارها رسیده و یا بطور کل مسائل دیگری پیش می آید و خاطرات نه چندان دور زنده می شود که کالاهای اساسی مجدداً در دست گروه هایی خاص افتاده که بدون طی کردن مراحل مورد اشاره اجناس را درب انبارهای دولتی تحویل داده اند!
 و سوال مهمتر اینکه چطور با خزانه خالی کالا خریده اید و چرا زمانی که آقای غضنفری وزیر سابق بازرگانی بعد از دیدار با شما در همان اوایل بعد از اعلام نتایج انتخابات از "خرید 6 ماهه کالاهای ضروری کشور خبر داده بود" و وزیر بهداشت نیز قول داد "تا 3 ماه آینده مشکل دارو برطرف شود" و انبارها پر باشد،رئیس جمهور منتخب و مشاوران و دست اندرکاران "دولت در حال شکل گیری" حد فاصل 24 خرداد تا 12 مرداد 92 هیچ موضع گیری شفافی نکردند و اتفاقاً دست این افراد جلوی دوربین ها به گرمی فشرده می شد؟ اساساً آقای بقایی و ترکان ظرف دو ماه انتقال دولت چه کار می کردند و چرا مدام ابراز رضایت بود و ابراز رضایت! آنچه دیدیم درست است یا آنچه می گویید؟
3-به شخصه از نحوه برخورد دکتر روحانی در طی مصاحبه شوکه شدم.درحین پخش فیلم تبلیغاتی ایشان در ابتدای برنامه گزارش 100روزه باخودم می گفتم این از منش ایشان به دور است که تا این حد بخواهند در مورد دولت گذشته سیاه نمایی کنند و حتماً تیم رسانه ای ایشان بدون هماهنگی این اتفاق را رقم زده است ولیکن متأسفانه در ادامه مشاهده شد رئیس جمهور محترم نیز همان خط را دنبال کردند.اینجا سوال دیگری مطرح می شود که بسیار کلیدی است.واقعاً دکتر روحانی با توجه به آنچه در برنامه چند شب پیش فرمودند از وضعیت اسفبار کشور قبل ازین که رئیس جمهور بشوند خبری نداشتند؟! کسی که از مشکلات و حجم آن خبر ندارد پس بر چه مبنا و با چه برنامه ای وعده حل آنرا ظرف 100 روز می دهد؟ نکته اساسی دیگر اینکه اصولاً طی این سالها چه مطالبی در مرکز تحقیقات استراتژیک تشخیص مصلحت نظام بررسی می شده که ایشان این مقدار از عمق فاجعه در زمان دولت قبل بی اطلاع بوده اند و حالا به یکباره در میان کوهی از مشکلات افتاده اند؟! چطور این مطالب قابل جمع و باور است؟
4-تأکید دکتر روحانی بر کم کردن سایه سیاست از فرهنگ و ورزش نیز با توجه به اقدامات و اتفاقات 100 روز اخیر خیلی همخوانی و مطابقت ندارد.در طول انقلاب شاید کابینه ای تا این حد امنیتی-سیاسی نداشته ایم و لزوماً معیارهای سیاسی بودن یا غیرسیاسی بودن شاخص خوبی برای دریافت حقیقت نیست.
5-گزارش 100روزه خالی از طرح و ایده عملی برای فائق آمدن بر مشکلات کشور بود و کلی گویی و ابهام سرتاسر آن موج می زد.حداقل اینکه در دولت قبل طرح های خوبی چون مسکن مهر ، وام های اشتغال زایی یا حتی همین وام حداقلی ازدواج اجرا شد و مردم با اصل و جزئیات طرح بصورت شفاف آشنا شدند ، ولیکن نفی کردن آنها بدون معرفی جایگزین و سیاه نمایی در رابطه با اقدامات مثبتی که میلیون ها خانوار ایرانی از آن بهره مند شدند در شأن یک گزارش کاری به مردم نبود.نکته دیگر اینکه ما باید اشکالات یک طرح را برطرف کنیم نه اینکه  آنرا از بیخ و بن برکَنیم، در حالی که اکثریت مردم از این طرح ها رضایت داشتند و نظرسنجی ها نیز همین را نشان می داد.مسئله ایجاد تورم و اینطور موضوعات توسط طرح ها مذکور نیز کار آکادمیک می خواهد و بسیاری از اقتصادان های کشور این أمر را رد می کنند،به فرض تورم زایی این طرح ها، دولت باید فکری برای برطرف کردن مشکل بکند و وظیفه ذاتی دولتها ارتقاء سطح کیفی و کمی مدیریت است،پاک کردن صورت مسئله راحت ترین کار است که احتیاجی به مدیریت ندارد.
6-لحن منت گونه اعضای کابینه در رابطه با پرداخت یارانه ها اینبار نیز در گزارش 100 روزه بارها دیده شد؛این درحالیست که مردم چندین برابر یارانه ها را در قالبهای مختلف به دولت پرداخت می کنند و لزومی ندارد که هربار این مسئله پیش کشیده شود که ما به شما یارانه پرداخت می کنیم و یا تا فلان تاریخ همین نحوه است.پرداخت یارانه از وظایف محوله مجلس بر دولت است و هر شیوه غیرکارشناسی دیگری تا این زمان بجز پرداخت نقدی محکوم به شکست می باشد.واقعاً تأسف خوردم که یکی از اعضای کابینه از کپن ارزاق بجای یارانه های نقدی سخن گفت و آنرا بهتر دانست و رئیس جمهور نیز به شکل دیگر در برنامه مورد بحث از تغییر نحوه پرداخت یارانه ها در سال 93 سخن به میان آورد.مگر مشکلات کپن در سه دولت موسوی و هاشمی و خاتمی را فراموش کرده اید؟!دلال و دلال بازی و رانت های کلان دولتی که در این میان چه میلیاردرهایی یک شبه پدید نیامد،مشکلات شبکه توزیع و کمبود کالا،محدود شدن حق انتخاب و از همه مهمتر بی عزت کردن مردم درصف های دو کیلو قند و شکر و برنج و امثالهم؛از مجلس به جد می خواهیم جلوی این اعمال سلیقه های نابجا را بگیرد.
7-دکتر روحانی در این مصاحبه نیز همچون گذشته از بالا بردن ظرفیت و آستانه تحمل نقد گفتند و انتقادات را مفید دانستند ولی نمی دانم چرا اطرافیان ایشان و تیم های کاری نزدیک به رئیس جمهور از هر تریبونی برای تخریب منتقدین استفاده می کنند.برای مثال صرف انتقاد افراد و گروه ها نسبت به "نحوه مذاکرات" و هشدار نسبت به نیات پلید دشمن و یا موارد مهم دیگر ، اعضای دولت و رسانه های حامی آنها ،منتقدیم را به باد هجو و ناسزا می گیرند و در مورد آخر همه منتقدین را مستقیم در گور نتانیاهو خواباندند! این موضوع چطور با بالا بردن ظرفیت نقد و پذیرش آن همخوانی دارد؟! آیا تنها با شنیدن نقد کارها درست می شود و نباید به این انتقادات ترتیب اثری داد؟ 
8-و اما گزارش 100 روزه حاوی تناقضات زیادی بود،آنجا که رئیس جمهور محترم تمام موفقیت های علمی و ورزشی کشور طی این 100 روز را ناشی از تدبیر دولت خودش می دانستند و هرآنچه نقص و اشکال و ایراد بود را متوجه گذشتگان می کرد؛به نظر بنده اینطور برخورد در آینده گریبان دولت را خواهد گرفت.
9- از ضعف مفرط صدا و سیما در چنین برنامه هایی و حرکات و سکنات مجریان آن  در برنامه گزارش 100 روزه نیز بگذریم...
برای این دولت آرزوی موفقیت می کنم و مطالب بنده را نیز در راستای نقد دلسوزانه بدانند-گرچه ما کسی نیستیم و بعنوان یک شهروند ایرانی دغدغه مند این مطالب را بیان کردم- .خداوند شاهد و ناظر است که ما خیرخواه این دولت و رئیس جمهور منتخب هستیم و قلب ما برای عزت و سرافرازی اسلام و ایران می تپد.


نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » فضول نامه ( پنج شنبه 92/9/7 :: ساعت 1:13 عصر )
»» گزارش صد روزه دولت واقع بینانه نیست

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان این که گزارش صد روزه دولت واقع بینانه نیست گفت: این سنت بدی است که هر کسی مسئول می شود توانمندی های دولت قبلی را نادیده بگیرد.
به گزارش نکات پرس، علیرضا زاکانی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی مهر درخصوص گزارش صدروزه دولت که سه شنبه شب توسط رئیس جمهور ارائه شد گفت: این گزارش واقع بینانه نبود.

وی با بیان این که باید در این گزارش نکات مثبت و منفی در کنار هم بیان شود، گفت: این سنت بدی است که هر کسی مسئول می شود توانمندی های دولت قبلی را نادیده می گیرد و فقط به نکات منفی دولت های گذشته اشاره می کند.

زاکانی خاطر نشان کرد: البته شاید نقد هم به دولت های گذشته وارد باشد اما باید انصاف را رعایت کرد و همه جانبه نگری را مدنظر داشت.

دبیرکل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی در پایان افزود: امیدوارم دولت در گزارشات بعدی خود این اشکال را رفع و جبران نماید.


نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » فضول نامه ( پنج شنبه 92/9/7 :: ساعت 1:10 عصر )
»» انتقاد مدیرعامل شرکت بهرهبرداری متروی تهران از رئیس جمهور

انتقاد مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران از رئیس جمهور
مدیر عامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران با انتقاد شدید از گزارش اخیر رئیس جمهوری گفت: سؤال اصلی من از رئیس جمهور حقوقدان این است که از لحاظ حقوقی چه کسی باید پاسخگوی آلودگی هوا و تأثیر آ‌ن بر سلامت جان مردم باشد.
به گزارش نکات پرس، علی‌محمد قلی‌ها در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری فارس، با اشاره به اینکه در حال حاضر مهمترین موضوع آلودگی هوای شهر تهران است اظهار داشت: این معضل هر روز جان تعداد زیادی از همشهریان و شهروندان ما را می‌گیرد و در واقع با آلودگی هوا مرگ زودرس در انتظار شهروندان است.
وی با تأکید بر اینکه، دولت به همه چیز توجه دارد جز آلودگی هوا گفت: یکی از راه‌های اصلی مقابله با آلودگی هوا توسعه حمل و نقل عمومی و به ویژه مترو است.
قلی‌ها با بیان اینکه از زمان آغاز به کار دولت یازدهم ریالی بابت یارانه بلیت و توسعه آن به شرکت مترو داده نشده است گفت: دولت قبلی حداقل عنوان نمی‌کرد و پول مترو را نمی‌داد ولی این دولت صراحتاً اعلام می‌کند که خزانه خالی است و پولی را بابت مترو نخواهد داد.
مدیر عامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران ادامه داد: در ماه‌های گذشته عدم تأمین اعتبارات مشکلات زیادی را برای شرکت مترو ایجاد کرده است و این موضوع به اطلاع اکثر مقامات دولتی اعم از معاونت نظارت و راهبردی ریاست جمهوری، وزیر کشور و شخص رئیس جمهور اطلاع داده شده اما کاری از پیش نرفته است.
قلی‌ها تأکید کرد: بر اساس مصوبه شورای شهر تهران دولت باید 235 میلیارد تومان در سال 92 بابت یارانه بلیت مترو پرداخت می‌کرد که ریالی از این مبلغ از دولت یازدهم داده نشده است.
وی افزود: نه تنها دولت کمکی در خصوص یارانه بلیت مترو نکرده بلکه در ساخت و توسعه مترو نیز نقشی را ایفا نکرده است.
مدیر عامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران با اشاره به اینکه دولت قبلی کمک بیشتری را به بخش حمل و نقل و به خصوص مترو داشت اظهار امیدواری کرد: این دولت نیز گام‌هایی را در این بخش بردارد.
قلی‌ها خاطرنشان کرد: بنده نکته‌ای را باید خدمت رئیس جمهور عرض کنم؛ خواهش می‌کنم که ایشان از فضای ژنو و فضای سعدآباد بیرون بیایند و مشکلات مردم را مشاهده کنند چرا که آلودگی هوا روزانه جان بسیاری از شهروندان ما را می‌گیرد.
قلی‌ها با طرح این پرسش که چه کسی مسئول جان مردم و مشکلات آلودگی هوا است گفت: امیدوارم رئیس‌جمهور حقوقدان ما پاسخ این سؤالات را بدهد.


نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » فضول نامه ( پنج شنبه 92/9/7 :: ساعت 1:9 عصر )
<   <<   6   7   8   9   10   >>   >
»» لیست کل یادداشت های این وبلاگ

ویژهبرنامه «خبرگزاری دانشجو» در دوران «روحانی مچکریم»؛ فیلم طنز/
وطن جدید برای انتقال یهودیان + عکس
«وام 10 هزار میلیاردی به کارکنان»
کوثری: این بیعرضگی دولت است که.......
حکایت رئیس جمهوری که به همه حمله میکرد
واکنش روحافزا به تکذیبیه مجید انصاری/
«دوستان آلسعود» در ایران را بیشتر بشناسیم
آقای زیباکلام، آیا تا به حال به دولت گوشزد کردهاید
مداحی کامل شب چهارم محرم 1394 با نوای مطیعی + دانلود
مداحی کامل شب چهارم محرم 94 با نوای بنی فاطمه + دانلود
حالا که خاطره می گویید از آن چند میلیون دلار، یاسر هاشمی رفسنجان
کاسبانتحریمچهکسانیاند؟
بزرگترین امحاء تاریخ!
\چند گام با روحانی در ساری\
آهنگ عکس العمل خشن با صدای هاشم بافقی
[همه عناوین(1066)][عناوین آرشیوشده]

>> بازدید امروز: 40
>> بازدید دیروز: 89
>> مجموع بازدیدها: 336312
» درباره من

الله اکبر، خامنه‌ای رهبر

» پیوندهای روزانه

روشنگر [31]
فتیان [31]
اسلام و مسیحیت [70]
امام و رهبری [80]
[آرشیو(4)]

» فهرست موضوعی یادداشت ها
دانلود فیلم سربازان امریکایی .گلوله میان دو چشم دانلود همه بشتاب . دیالمه . رادان:حبس موسوی دروغ است رهبری: انتخابات ریاست جمهوری اعجاز . زندگی علوی 22بهمن دولت اسلامی ارمان شهر شیعه . هولوکاست احمدی نژاد ترور .
» آرشیو مطالب
دولت اسلامی
قبل از این
بهمن ماه
فروردین 87
اردیبهشت 87
دانلود دونی
تیرما 87
مرداد87
شهریور87
دانلودشهریور87
آبان87
آذز87
دی 87
اسفند 87
خرداد88
آذز88
دی88
بهمن88
فروردین 89
اردیبهشت89
زمستان 89
تابستان90
سال 91
سال 92
سال 94

» لوگوی وبلاگ


» لینک دوستان
شقایقهای کالپوش
جوک بی ادبی
زلال دل
مشق عشق ناز
مطالب عاشقانه
Chamran University Accounting Association
ساعت بدهی آمریکا
آخزین زلزله های ایران
آموزش تست زدن کنکور
..::.. رنــــگــیـــن کــــــمــــان ..::..


» صفحات اختصاصی

» لوگوی لینک دوستان








» وضعیت من در یاهو
یــــاهـو
» طراح قالب