سفارش تبلیغ
صبا ویژن
ای مردم! بدانید که کمال دین جستجوی دانش و عمل به آن است . [امام علی علیه السلام]
الله اکبر، خامنه‌ای رهبر
 
 RSS |خانه |ارتباط با من| درباره من|پارسی بلاگ
»» چرخشهای هاشمی رفسنجانی از 65 تا 93

چرخش‌های هاشمی رفسنجانی از 65 تا 93

هاشمی رفسنجانی در دیدار با اصحاب فرهنگ و هنر اینکه خواننده یا زن زیبا از مقابل چشم مردم دور شوند را مصداق تصورات منفی در اصل دین دانست و گفت که منظور رهبری از سال فرهنگ این موضوعات نیست. هاشمی رفسنجانی در آن دیدار گفت: «من می‌دانم رهبری راضی نیستند از اینکه ایشان بگویند سال فرهنگ، عساکری پیدا شوند که فقط دنبال این باشند که مثلاً یک کسی که خوب می‌خواند، او را از میدان در بکنند. 
 

یا کسی– خانمی- که قیافه زیبایی دارد او را نگذارند پیدا شود و امثال اینطور چیزها، این حالت پیش می‌آید. مناظر خوب را از دست مردم بیرون بکنند. این تصورات منفی در اصل دین ما آمده وگرنه اینها چیزهایی نیست که ما فکر می‌کنیم که امروز ما داریم می‌گوییم. اینها چیزهایی است که در زمان خود پیغمبر آمده است.»
 

 

این برای چندمین بار بود که هاشمی مواضعی در تضاد با سخنان گذشته خود اتخاذ می‌کرد. پیش از این و طی چندین سال گذشته نیز مواضع متفاوت و متناقض او راجع به آزادی، نقدپذیری، بیان برخی خاطرات و تحلیل‌های نادر و متناقض از سیره امام(ره) خبرساز شده بود.

 

هاشمی 65 : بدحجاب‌ها یک مقدار خشونت می‌خواهند
 

 

در همین زمینه هم هاشمی رفسنجانی در روز 12 اردیبهشت ماه 1365 با اختصاص بخشی از خطبه نماز جمعه به مسئله خانواده و حجاب و عفاف، به انتقاد از رواج الگوهای غربی در بین خانواده‌ها پرداخته و در یک رویکرد عجیب و غیرقابل قبول درباره بدحجاب‌ها چنین می‌گوید: «ما الان افرادی را می‌بینیم و هرقدر نصیحت می‌کنیم و از طریق تقوا می‌خواهیم به این محیط سالم برسانیم هنوز یک مقاومت‌های منفی هست و خانم‌هایی متأسفانه پس از هفت سال از انقلاب هنوز به این راضی‌اند که مقداری از مویشان بیرون باشد. تا به حال با اینطور افراد خیلی با نصیحت و موعظه برخورد کرده‌ایم و هنوز هم بعضی از شهرهای بزرگ این بلیه را دارند و در بعضی مغازه‌ها اینگونه مسائل ترویج می‌شود و در بعضی ادارات هنوز خوب مراعات نمی‌شود و اینها خطرناک است و فکر می‌کنم که پس از هفت سال تحمل‌ ما هم تمام بشود. مردم حزب‌الله چندبار طغیان کردند و دیدیدکه در خیابان‌ها ریختند و از همین تریبون نمازجمعه، وزیرکشور و دیگران خواهش کردند و به آنها وعده دادیم که اینها خودشان آدم می‌شوند و باز می‌بینیم که مثل اینکه اینها یک مقدار احتیاج به خشونت دارند.»
 

 

هاشمی با خبردادن از طرح شورای عالی قضایی برای مبارزه با بدحجابی گفت: «البته شورای عالی قضایی یک پیشنویس لایحه‌ای را تهیه کرده و ما قبلاً به حزب‌الله وعده داده بودیم که عمل می‌کنیم و مقدماتش را فراهم کرده‌اند و همین روزها به مجلس می‌آید. این لایحه در نظر گرفته است که اردوگاه‌هایی در مناطقی در نظر بگیرند برای بازسازی خانم‌ها و آقایانی که دچار مرحله‌ای از فساد اخلاق هستند.»
 

 

هاشمی در تشریح و دفاع از این لایحه می‌گوید: «فکر شده که اینها نوعا آدم‌های مرفهی هستند که درد مشقت کار و این حرف‌ها را نچشیده‌اند و با پول‌های بادآورده‌ای که یا شوهرشان دزدیده یا خودشان می‌دزدند یا به ارث رسیده یا از چیزهای دیگر، دیگر اینجوری بار آمده‌اند و فکر شده که در هر منطقه‌ای یک اردوگاه برای اینها درست کنند و در آن اردوگاه وسایل کار بگذارند، معلمین اخلاق نیز درآنجا بگذارند. احکام دادگاه! یعنی همین جوری نیست که از خیابان بگیرند و به آنجا ببرند. کسانی که اینجوری می‌کنند تحویل دادگاه‌های فوری می‌دهند و دادگاه‌ها اینها را محاکمه می‌کنند و اگر دیدند که مداومت بوده، اینها را تحویل به اردوگاه می‌دهند. تعیین هم می‌کنند سه ماه، دو ماه، پنج ماه، یک‌سال، دوهفته آنجا بمانند درس بخوانند و کار هم بکنند. خرج‌شان را هم باید خودشان در آنجا بدهند، چون اینها نوعاً از قشر مرفه هستند. یا آنجا کار بکنند و خرج خودشان را بدهند، یا اینکه در همانجا نخواستند کار بکنند – چون شورای نگهبان که اجباری نمی‌گوید اینها باید کار بکنند، آزادی است- بنابراین اساس آنها بروند آنجا بنشینند و خرج‌شان را هم شوهرانشان باید بدهند، دولت خرجی به اینها نخواهد داد.»
 

 

هاشمی همچنین در شرح همه‌جانبه بودن این طرح می‌گوید: «ضمناً کسانی که در مغازه‌ها و دستفروشی‌ها اینها را تشویق می‌کنند که اینجور باشید و کسانی که اینجور لباس‌ها را وارد می‌کنند و کسانی که به نحوی ویدئو و نوار وارد می‌کنند و می‌آورند؛ همه توی این مجموعه خوابیده. ان‌شاء‌الله وقتی این قانون به مجلس آمد و بحث‌هایش را شما نیز از تریبون مجلس خواهید شنید، آن موقع مقصر خودشان هستند.»
 

 

رفسنجانی در پایان خطبه نمازجمعه خود راجع به دلایل سیاسی برخی بدحجابی‌ها گفت: «ببینید من بارها در این بحثم گفتم که به اینها اهانت مرگ بر بی‌حجاب و اینها نکنید، بذارید اینها کم کم بفهمند، اما نمی‌فهمند. بعضی‌هایشان عناد دارند، بعضی‌هایشان اصولاً ضد انقلاب هستند. یعنی چون با انقلاب مخالف هستند اینجوری می‌کنند که بگویند ما با انقلاب نیستیم. به هرحال مطمئن باشید که از این به بعد ان‌شاء‌الله با آمدن قانون که حرکت قانونی باشد، دیگر در جمهوری اسلامی ما تحمل نمی‌کنیم که برای تضعیف خانواده و تضعیف رابطه زن و شوهر و تضعیف رابطه بچه و مادر، تضعیف خواهر و برادر و به هم زدن این نهاد مقدس، افراد لاابالی و هوس باز بتوانند مصلحت این جامعه را به بازی بگیرند.»

 

 

هاشمی 71 : نمی‌شود بگیر و ببند کرد
 

 

این سخنان هاشمی در حالی است که او پنج سال بعد در سخنانی متضاد با سخنان گذشته‌اش در پرسش و پاسخ با دانشجویان راجع به برخورد با بدحجابی می‌گوید: «دیگه حالا شما اگر بخواهید بگید که باید چطور باشد و چطور نباشد، یا توی خیابون از نظر شما خانم با حجابی، حجابش مناسب نباشد، اینکه در اسلام هم نیست که ما بتوانم اینها را به خاطر این حالت مثلاً بیاییم بگیریم حبس بکنیم، اینکه اینطور نمی‌شود. . . به تدریج ما اولاً این همه داره نصحیت می‌شود این همه داره توجیه می‌شود این همه قانون گذراندیم بالاخره نیروهای انتظامی مواظب هستند، جایی که طغیانی می‌شود مواظبش هستند اگر فکر می‌کنید که اقدام دولت این باید باشد که آنچنان بگیر و ببند بکند که دیگه هیچ کس جرئت نکند تخلفی بکند که این وضع در اسلام هم نیست. یعنی اسلام چنین چیزی را از شما خواسته به این اجباری که فکر می‌کنید؟ به نظر من اونایی که زیادتر از این می‌خواهند یه مقداری افراط به نظر می‌رسد پیش می‌آید.»

 

هاشمی 93 : انقلاب ما را تندرو کرد
 

وی که در کارنامه خود سابقه این چنین مواضع عجیب را دارد، در فروردین ماه 93 با انتقاد از تندروی‌ها می‌گوید: «هر انقلابی وقتی اتفاق می‌افتد، با مقدار زیادی احساسات همراه می‌شود. وقتی انقلاب ما پیروز شد، نیروهایی که خشم از رفتار رژیم قبل در وجودشان بود و آسیب‌هایی دیده بودند، می‌خواستند از عوامل رژیم انتقام بگیرند. ادبیاتی که در انقلاب به کار می‌رود، یک مقدار انسان‌ها را تندرو بار می‌آورد و تندروی‌هایی در برخوردها پیش می‌آید. امام چندبار در فواصل مختلف بیانیه صادر کردند و ترمز زدند. به اینها نگاه کنید. برای شما سخت نیست و حتماً مرجعی برای مراجعات خودتان دارید. حرف‌های امام کاملاً روشن است و می‌توانید ببینید. حرکت‌های انقلاب احتیاج به ترمز داشت که امام این ترمز را زدند.»
 

 

تناقض‌های رفتاری و گفتاری هاشمی در حالی است که او پس از پشت کردن به مواضع گذشته خود و فراموش کردن آنها، خود را داعیه‌دار اعتدال و میانه‌روی معرفی کرده و تندروی و برخوردهای سخت‌گیرانه را به مخالفین امروز خود منتسب می‌کند. در حالی که اگر قرار باشد با ملاک‌های این روزهای هاشمی مصداق تندروی و افراط را یافت، این معیارها، یکی از مصادیق همین سخنان خواهد بود.

 

خبر گزاری دانشجو 



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » فضول نامه ( چهارشنبه 93/3/21 :: ساعت 9:41 صبح )
»» لیست کل یادداشت های این وبلاگ

ویژهبرنامه «خبرگزاری دانشجو» در دوران «روحانی مچکریم»؛ فیلم طنز/
وطن جدید برای انتقال یهودیان + عکس
«وام 10 هزار میلیاردی به کارکنان»
کوثری: این بیعرضگی دولت است که.......
حکایت رئیس جمهوری که به همه حمله میکرد
واکنش روحافزا به تکذیبیه مجید انصاری/
«دوستان آلسعود» در ایران را بیشتر بشناسیم
آقای زیباکلام، آیا تا به حال به دولت گوشزد کردهاید
مداحی کامل شب چهارم محرم 1394 با نوای مطیعی + دانلود
مداحی کامل شب چهارم محرم 94 با نوای بنی فاطمه + دانلود
حالا که خاطره می گویید از آن چند میلیون دلار، یاسر هاشمی رفسنجان
کاسبانتحریمچهکسانیاند؟
بزرگترین امحاء تاریخ!
\چند گام با روحانی در ساری\
آهنگ عکس العمل خشن با صدای هاشم بافقی
[همه عناوین(1066)][عناوین آرشیوشده]

>> بازدید امروز: 33
>> بازدید دیروز: 29
>> مجموع بازدیدها: 332828
» درباره من

الله اکبر، خامنه‌ای رهبر

» پیوندهای روزانه

روشنگر [31]
فتیان [31]
اسلام و مسیحیت [70]
امام و رهبری [80]
[آرشیو(4)]

» فهرست موضوعی یادداشت ها
دانلود فیلم سربازان امریکایی .گلوله میان دو چشم دانلود همه بشتاب . دیالمه . رادان:حبس موسوی دروغ است رهبری: انتخابات ریاست جمهوری اعجاز . زندگی علوی 22بهمن دولت اسلامی ارمان شهر شیعه . هولوکاست احمدی نژاد ترور .
» آرشیو مطالب
دولت اسلامی
قبل از این
بهمن ماه
فروردین 87
اردیبهشت 87
دانلود دونی
تیرما 87
مرداد87
شهریور87
دانلودشهریور87
آبان87
آذز87
دی 87
اسفند 87
خرداد88
آذز88
دی88
بهمن88
فروردین 89
اردیبهشت89
زمستان 89
تابستان90
سال 91
سال 92
سال 94

» لوگوی وبلاگ


» لینک دوستان
شقایقهای کالپوش
جوک بی ادبی
زلال دل
مشق عشق ناز
مطالب عاشقانه
Chamran University Accounting Association
ساعت بدهی آمریکا
آخزین زلزله های ایران
آموزش تست زدن کنکور
..::.. رنــــگــیـــن کــــــمــــان ..::..


» صفحات اختصاصی

» لوگوی لینک دوستان








» وضعیت من در یاهو
یــــاهـو
» طراح قالب